Saturday, March 6, 2010

Nik Aziz kebah dari sakit bila dapat mengata orang

Ini adalah contoh perangai tidak elok Menteri Besar Kelantan yang juga Musyridul Am Pas yang juga digelat Tok Guru agama yang terkenal dengan alimnya. (betul alim atau tidak saya tidak tahu, itu antara beliau dengan Allah SWT).
Dua tiga hari lepas sdaya dikhabarkan Tok Guru dimasukkan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian sehari sebelum Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra berangkat pulang dari Singapura tengah hari Khamis.
Tok Guru itu di tempat di wad orang kenamaan hospital itu selepas mengadu sakit dada ketika menjalani pemeriksaan di klinik jantung universiti itu.
Malah, masalah kesihatan Tok Guru itu menyebabkannya beliau tidak dapat menyambut Sultan Kelantan yang berangkat pulang selepas mendapatkan rawatan perubatan di Singapura.
Di tengah2 ribut cakap Tok Guru tidak sihat, tetiba keluarnya kenyataannya yang mengatakan tindakan beberapa wakil rakyat PKR yang keluar parti dan menjadi wakil bebas disifatkan sebagai "buaya di sebalik batu".
Apa ni Tok Guru mengata orang buaya la. Sebelum ini cakap kat orang Jakun, ni buaya pulak. Apa, kena mengata, mengutuk orang dulu baru hilang sakit. Terus kebah dari sakit bila dapat hentam orang lain. Ini ke yang digelar Tok Guru, mengata orang macam2. Saya tidak respek langsung Tok Guru macam ini.
"Sedihnya, ribut tidak (ada), hujan pun tidak, tiba-tiba bah melanda! Syak saya teramat kuat akan adanya kepentingan politik (mereka) tersendiri. Ini bukannya udang di sebalik batu, bahkan buaya," kata Tok Guru.
Di dunia akhir zaman ini, memang ramai yang rasa dirinya cukup berilmu. Merasakan ilmu agama dirinya sangat tinggi dan hebat. Semua tindakan orang lain tidak betul, salah dan macam2. Di akhir zaman ini akan adanya orang yang rasa dirinya hebat dan semua tindakan orang lain adalah salah di sisi agama.
Ingatlah, bila2 masa kita akan dicabut nyawa. Tunggu, setiap dari kita pasti akan laluinya.
Kalau Ahli Parlimen Datuk Seri Zahrain Hashim (Bayan Lepas), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan Mohsin Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai) keluar parti, Tok Guru jangan cepat melatah salahkan orang lain. Renung diri sendiri, cuba cari kelemahan. Saya tengok Tok Guru ini hanya tahu salahkan orang lain dan tuduh parti Umno dan BN macam2. Apa Pas ini tidak buat salah ke? Apa Tok Guru sendiri pun selalu betul ke?
Patut lah orang Pas perangai tidak betul. selalu rasa diri alim bila berkopiah dan berserban. Sebab Tok Guru nya pun tidak pernah tunjuk contoh dan teladan yang baik.
Namun, saya akui bukan semua orang Pas tidak betul. Saya pun ada kagumi dua tiga orang pemimpin dalam Pas yang saya lihat sangat berkaliber.
Dasar perjuangan Pas bagus, tapi sebab ada orang macam Tok Guru, Pas jadi tidak tentu hala. Kenapa Tok Guru nak menyibuk orang lain nak keluar pembangkang. Masing ada perjuangan sendiri. Satu lagi Tok Guru jangan cepat melabel orang itu ke ini ke. Tengok diri sendiri dulu. Sempurna sangat ke kita tu.

3 comments:

  1. oit,pk la sket spe yg mjlnkan islam kt malaysia ni...ktenye negara islam...isteri ppmimpin sndri pown tak tutup aurat!!!! islam ke mcm tu???dunia nak kiamat....

    ReplyDelete
  2. kadang-kadang orang yang kononnya menegakkan Islam itu sendiri yang sebenarnya telah mengotorkan agama Islam itu sendiri

    ReplyDelete