Friday, January 14, 2011

Hindu jangan kurang ajar

Kalau orang bukan Islam sakit telinga dengar bunyi azan, orang Islam pun sakit telinga dengar bunyi loceng kat kuil yang panjang dan kuat dan sakit hidung bau colok. busuk! lebih busuk dari bau taik

apa yang ajar bangsa lain menghina islam dan melayu ? jawapannya adalah pakatan haram. nah inilah hasil liberalisme ketuanan rakyat junjungan Nik Aziz dan Anwar al juburi. Saya cabar mereka ini cabar untuk komen penghinaan anak indu terhadap laungan azan !

Mana suara melayu pas dan pkr ? lari atau menyorok takut hilang undi.! terbaru golongan hindu ini tidak dapat menerima laungan azan di perkarangan Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi


Berita

Dengan memegang kain rentang serta laungan Allahuakbar, mereka juga turut membakar patung peguam berkenaan.

Bantahan itu diketuai oleh Pengerusi Majlis Ayahanda Wilayah Persekutuan, Zakaria Awang selepas solat Jumaat.

Dalam kenyataan yang dibacanya, Zakaria berkata Majlis Ayahanda, NGO dan persatuan penduduk dukacita dan terhiris dengan tindakan peguam itu.

Katanya, masjid itu wujud 30 tahun lalu dan sepanjang tempoh tersebut, tidak pernah kedengaran tohmahan seperti itu.

NONESemalam, pihak pengurusan Majid Al-Ikhlasiah dilaporkan mengambil pendekatan memperlahankan bunyi pembesar suara ketika laungan azan termasuk ketika solat Jumaat, ekoran aduan seorang peguam bukan Islam yang mendakwa bunyi solat di masjid itu "amat lantang".

Ketua imam masjid berkenaan Mahadi Abdullah berkata pihaknya mengurangkan kadar laungan azan itu selepas mengadakan perbincangan dengan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akhir Disember lalu.

............................................................................

Pada zaman pendudukan Jepun, masyarakat Tanah Melayu telah dilayan secara berbeza-beza. Masyarakat Cina umpamanya telah dilayan dengan begitu teruk oleh tentera Jepun berbanding dengan orang-orang Melayu. Keadaan ini berikutan Jepun yang pernah berperang dengan China sebelum ini menyebabkan perasaan saling mendendami antara satu sama lain masih segar dalam ingatan. Layanan berat sebelah ini telah menyemai perasaan permusuhan antara orang-orang Melayu dan Cina.


Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong dan merekalah sebenarnya memiliki aset yang tinggi dalam ekonomi masyarakat Malaysia. Sementara orang-orang Melayu tinggal di luar bandar sebagai petani atau nelayan kecil. Kaum India kebanyakannya pula sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja di ladang.1 Pada hakikatnya kegiatan ekonomi orang-orang Melayu dan India adalah bercorak sara diri . Keadaaan ini menyebabkan kedudukan ekonomi masyarakat bumiputera khususnya Melayu menjadi lemah dan ketinggalan. Corak penglibatan ekonomi antara kaum dalam kegiatan ekonomi yang berbeza telah menjadikan kedudukan sosio-ekonomi mereka tidak seimbang . Suasana yang seperti ini menyebabkan hubungan masyarakat antara kaum di negara ini menjadi
terbatas. Di sisi penjajah keadaan seumpama ini amat baik baginya untuk mengukuhkan kedudukannya serta mengekalkan kuasa mereka.2 Suasana yang tidak seimbang ini telah berlanjutan sekalipun negara telah mencapai kemerdekaan . Bahkan suasana sosio-ekonomi yang tidak seimbang itu semakin melebar akibat daripada penekanan yang berlebihan terhadap pertumbuhan ekonomi tanpa menghiraukan ketidakseimbangan sosio-ekonomi dalam masyarakat Malaysia. Perkembangan rumit yang melibatkan kelas dan kaum ini akhirnya telah membawa kepada meletusnya peristiwa 13 Mei 1969.3 Kerajaan yang sedar akan keresahan dan perasaan tidak puas hati yang berlaku antara kaum tidak seyharusnya dibiarkan. Berikutan inilah lahirnya Dasar Ekonomi Baru(DEB) yang dilancarkan pada tahun 1971 sebagai usaha untuk memulihkan keadaan .
Latar belakang pendidikan yang berbeza juga telah dikaitkan sebagai punca yang membawa kepada meletusnya peristiwa 13 Mei. Hal ini berlaku apabila sistem pendidikan yang wujud di Tanah Melyu sebelum merdeka terbahagi kepada empat aliran mengikut kaum iaitu sekolah Melayu, Cina, India dan Inggeris. Kempat-empat aliran ini mempunyai kurikulum yang tersendiri. Sekolah Melayu menekankan kemahiran menulis, membaca dan mengira sekadar keperluan peringkat rendah sahaja. Manakala kurikulum sekolah Cina dan India pula masing-masing berkiblatkan negeri asal mereka, malah buku-buku teks dan guru-guru yang mengajar juga telah dibawa dari Negeri China dan India .4 Keadaan ini telah mengukuhkan lagi keadaan keperibadian etnik yang telah sedia wujud. Sekolah Inggeris pula hanya dapat dinikmati oleh orang-orang Cina dan India yang tinggal di bandar-bandar sahaja.


Dalam pilihan raya 1964 Parti Tindakan Rakyat (Petir) atau PAP Singapura telah turut serta dalam pilihan raya . Walaupun sudah ada persetujuan antara Tunku dan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin PAP yang tidak akan menyertai pilihan raya itu tidak akan menyertai pilihan raya itu .Namun apabila pilihan raya itu berlangsung PAP telah meletak calonnya seramai sembilan orang . Bagaimanapun setelah Tunku membuat perisytiharan bahawa beliau tetap mengekalkan keanggotaan MCA dalam perikatan, 5 maka PAP yang gagal untuk menyertai Perikatan telah menukar corak kempennya dengan menyerang UMNO dan orang-orang Melayu . Mereka mula membangkitkan kedudukan istimewa orang Melayu, soal bahasa, malahan taraf bumiputera orang-orang Melayu turut dipersoalkan tanpa menghiraukan rasa tersinggung orang-orang Melayu. Sedangkan segala-galanya telah dipersetujuinya sebelum ini . Setelah gagal dalam pilihan raya, PAP telah menubuhkan Konvensyen Perpadauan Malaysia (KPM) dengan disertai oleh Parti Progresif Rakyat dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak. KPM juga telah menyebarkan cogan kata "Malaysia hak orang Malaysia " (Malaysian Malaysia) dengan tujuan supaya hak istimewa orang Melayu atau bumiputera dihapuskan .6
Perlu ditegaskan di sini bahawa tuntutan KPM itu adalah bercanggah sama sekali derngan kandungan perlembagaan Malaysia yang memberikan hak istimewa kepada orang Melayu dan bumiputera lain yang telah dipersetujui oleh PAP sewaktu menyertai Malaysia pada 16 Sept. 1963. Perikatan sememangnya menerima persamaan hak tetapi perkara ini perlu di selesai secara berperingkat . Peringkat awal perlu dilaksanakan langkah-langkah untuk memulihkan kedudukan ekonomi orang Melayu dan bumiputera lain yang telah jauh tertinggal di belakang .


Ketidakseimbangan juga merupakan suatu jurang yang harus diperbetulkan demi sebuah keadilan. Bagaimanapun PAP telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puashati terhadap apa yang disebut sebagai hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan .7 Mereka mendakwa hak kaum-kaum lain telah diketepikan kononnya mereka telah tersisih daripada keadilan . Oleh sebab itu menurut Jomo dalam bukunya "Pembangunan Ekonomi dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia " , isu sebenar yang mencetuskan peristiwa 13 Mei adalah perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa orang Melayu .8
Namun hakikat sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu adalah terkebawah berbanding dengan kaum Cina . Pendeknya apa yang didakwa oleh orang-orang Cina yang mereka terjejas oleh peruntukan hak istimewa orang Melayu ini adalah sebagai alat semata-mata umtuk mereka berlindung di sebaliknya bagi menarik perhatian dan sokongan ramai terutama menjelang pilihan raya 1964. Menyedari akan bahayanya pengaruh majoroti Cina dari Singapura ini , Tunku telah mengambil keputusan untuk memaksa Singapura keluar dari Malaysia pada 9 Ogos 1965 . Namun keadaan ini tidak mematahkan semangat PAP untuk cuba membela nasib orang-orang Cina di Tanah Melayu.9 Berikutan itu sebuah parti baru telah ditubuhkan di Malaysia bagi mengambilalih fungsi PAP sebelum ini . Parti baru itu diberi nama Parti Tindakan Demokratik (DAP). Menjelangnya pilihanraya 1969 parti DAP dan parti -parti pembangkang lain telah memainkan isu-isu sensitif dan perkauman termasuk membangkitkan soal-soal ketidakadilan menyebabkan perasaan tidak puas hati dan
kegelisahan di kalangan rakyat menjadi bertambah . Sebenarnya apa yang cuba dilakukan oleh parti-parti politik ini bertujuan untuk mendapatkan kemenangan dalam pilihanraya, di mana mereka tidak mempedulikan sentimen antara kaum yang boleh membahayakan itu.

Isu bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada peristiwa 13 Mei . Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan Persekutuan telah dibentuk yang antara lainnya menyatakan dengan jelas tentang kedudukan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa rasmi negara.10 Selepas sepuluh tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan bahasa Inggeris dengan tujuan untuk menggurkannya daripada status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja yang diiktiraf sebagai bahasa rasmi. Untuk mencapai tujuan itu, pada 31 Ogos 1967 kerajaan telah mengadakan pelbagai kegiatan bagi tujuan memperluaskan penggunaan bahasa Melayu . Antara kempen yang dijalankan ialah Hari Bahasa Kebangsaan , Minggu bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa Kebangsaan . Pelaksanaan penggunaan Bahasa Kebangsaan telah dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpim oleh Syed Nasir bin Ismail . 11
Dasar Pelajaran Kebangsaan yang dirasmikan sebagai Ordinan Pelajaran 1957 telah dikecam oleh pelbagai pihak bukan Melayu . Ini kerana mereka merasakan langkah itu terlalu mengutamakan bahasa Melayu, namun Kesatuan Guru-Guru Melayu Semenanjung (KPGMS) pula tidak berpuas hati dengan perlaksanaannya .Mereka berasa kecewa dengan sikap kerajaan yang tidak menubuhkan sekolah menengah dan universiti yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pada awal 1958 sebagaimana yang telah dirancangkan . Bagaimanapun berkat perjuangan beberapa orang tokoh termasuk Tuan Syed Nasir bin Ismail, sebagai pengerusi dan Dr. Mahathir Mohamad sebagai naib pengerusi, termasuk juga antaranya dua orang tokoh UMNO ketika itu iaitu Tun Razak bin Hussain, Dato` Dr.Ismail bin Abdul Rahman, akhirnya gagasan Universiti Kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah mendapat sokongan UMNO dan kerajaan perikatan dan ianya berjaya ditubuhkan pada 18 Mei 1970.12 Berikutan penubuhan Universiti Kebangsaan ini telah mendapat reaksi yang kurang menyenangkan daripada kaum Cina, apabila mereka juga telah mengemukakan permohonan untuk menubuhkan Universiti Merdeka.

Oleh kerana pilihan raya 1969 sudah hampir maka pihak MCA telah mendakwa bahawa sekiranya mereka tidak menyokong projek Universiti Merdeka maka ramai pengundi keturunan Cina akan menolak mereka dalam pilihan raya nanti. Untuk itu kerajaan telah menyelesaikan tuntutan itu secara memberi kebenaran kepada MCA menubuhkan Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR). Suatu keganjilan di sini apabila kerajaan telah memberi bantuan kepada sebuah institusi pendidikan yang bercanggah dengan Dasar Pelajaran Kebangsaan . KTAR sebenarnya menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantarnya . Namun itulah hakikatnya kerajaan sedapat mungkin cuba bertolak ansur demi menjaga keharmonian masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa.
Keputusaan pilihanraya pada 10 Mei 1969 telah menunjukkkan kemerosotan pengaruh Perikatan di kalangan rakyat. Hakikat ini sebenarnya membuktikan apa sahaja kelemahan yang cuba ditonjolkan oleh parti-parti pembangkang khususnya DAP telah mendapat sambutan dari kalangan rakyat malah mereka boleh dikatakan berjaya dalam meniupkan sentimen perkauman antara Melayu dan bukan Melayu.
Dalam pilihan raya itu Perikatan telah terlepas Pulau Pinang ke tangan parti Gerakan , sementara Kelantan pula tetap di tangan PAS . Bagaimanapun bagi negeri-negeri seperti Selangor dan Perak, Perikatan hampir-hampir gagal untuk menubuhkan kerajaan kerana kelebihan majoritinya yang sangat sedikit.13

Berikutan sedikit kejayaan di pihak DAP itu telah menggawatkan lagi suasana yang sedia tegang ketika itu. Orang-orang Cina merasakan yang mereka sudah menang dan dapat menewaskan orang-orang Melayu lantaran itu mereka berasa sangat angkuh lalu mengeluarkan kata-kata yang menghina terhadap UMNO dan orang-orang Melayu amnya.Peristiwa ini berlaku sewaktu satu perarakan kemenangan oleh DAP dan Gerakan . Mereka telah melalui jalan-jalan yang tidak dibenarkan bahkan melanggar batasan waktu yang telah dibenarkan oleh pihak polis.Perarakan ini telah melalui Kampung Bharu iaitu kampung terbesar yang didiami oleh orang-orang Melayu di Kuala Lumpur di mana terdapat lebih tiga puluh ribu penduduk Melayu tinggal di situ. Sewaktu melalui kawasan itu mereka yang terdiri daripada gabungan ahli-ahli DAP dan Gerakan telah menghamburkan kata-kata kesat seperti "Melayu sudah jatuh", "Kuala Lumpur sekarang Cina punya," "Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu halau semua Melayu". 14 Orang-orang Cina juga dikatakan telah mengikat penyapu besar pada lori sebagai simbol untuk menyapu orang-orang Melayu keluar dari Kuala Lumpur.

Berikutan itu pada petang 13 Mei 1969, UMNO Selangor telah menyeru ahli-ahlinya supaya datang dan berkumpul di rumah Menteri Besar ketika itu iaitu Dato` Harun Idris untuk mengadakan perarakan balas di mana mereka sebenar bukannya kalah tetapi sekadar kurang majoriti sahaja namun masih boleh membentuk kerajaan . 15 Menurut laporan seorang pegawai polis, pada petang itu sekumpulan orang Melayu dari Gombak yang lalu mengikut Setapak telah diserang oleh orang Cina. Ada sebahagian daripada mereka yang terlepas daripada serangan itu telah pergi ke rumah Menteri Besar dan menyampaikan berita itu lalu dengan segera orang-orang Melayu yang sedang berkumpul di situ telah mengambil tindakan balas, maka bermulalah pergaduhan antara kaum yang dikenali sebagai peristiwa 13 Mei 1969. Dalam pada itu ada juga sumber-sumber sejarah yang mengatakan peristiwa sebenar berkaitan peristiwa 13 Mei ini telahpun bermula di Pulau Pinang tidak lama sebelum itu.16 Peristiwa ini dikaitkan dengan suatu tindak balas yang berupa simpati golongan pemuda-pemuda pelampau Cina terhadap perjuangan komunis.

Thursday, December 16, 2010

Lagi perangai monyet PKR

Inilah sikap PKR. Kalau sesuatu benda yang tidak memihak kepada mereka, macam-macam putar belit akan dibuat kononnya kerajaan zalim. Anwar Ibrahim bukannya Maksum dan tidak melakukan kesalahan. Fikir-fikirlah. Asal kemahuan mereka tidak dipenuhi buat demonstrasi. Dalam parlimen pun hendak demonstrasi.Dasar perangai monyet. Karpal singh dan konconya anak monyet. Anwar bapak monyet






Friday, October 22, 2010

Semoga Umno terus memimpin Malaysia tercinta




Bersatu Kita Bersatu
Dengan Setia Berganding Bahu
Jiwa Teguh Berpadu
Kita Rumpun Melayu
Bersama Kita Bersama
Mendukung Hasrat Semua
Berjasa Pada Bangsa
Agama Dan Negara
Lambang Kita Yang Gagah
Dipandang Mulia Dan Indah
“Bersatu, Bersetia, Berkhidmat”
Cogan Katanya
UMNO Terus Mara
Untuk Rakyat Malaysia

Wednesday, October 20, 2010

PKR, DAP dan pencacai+pak turut takde telur atau lebih dikenali dengan nama PAS



PKR, DAP dan pencacai+pak turut takde telur atau lebih dikenali dengan nama PAS bercita-cita nak takluk Malaysia. Anwar al juburi pun tidak dapat menguruskan diri dan parti, ini kan pula nak uruskan negara. Bayangkan apa la jadi Malaysia nanti. Hancur!!! tengok la pergolakan dalam PKR, usia baru berapa tahun dah nampak perebutan dan tamak kuasa. Semua berebut nak jadi ketua. DAP pula hanya menagguk dia air yang keruh dan menjadi tukang cucuk dan mengambil kesempatan terhadap kelemahan Melayu untuk menakluk Malaysia.
PAS pula dengan Nik Aziz yang kononnya akan masuk syurga lebih rela bersekongkol dengan kafir dari orang Melayu dan Islam Umno. Itulah kehebatan Nik Aziz yang pandai putar belit agama macam putaran serban yang dipakainya.
Disebabkan pembangkang inilah politik malaysia jadi huru hara, fitnah sana sini sehingga sanggup menceritakan keburukan dan kelemahan Malaysia kepada negara luar. Itulah kehebatan Anwar al Juburi yang sanggup merendahkan martabat Malaysia dengan menceritakan segala keburukan demi cita-cita politik.
Terbaru Anwar pergi ke Indonesia dan memburukkan Malaysia. kenapa Anwar pergi ke sana dan cuba menghasut pemikiran rakyat Indonesia untuk membenci Malaysia? Inikah pemimpin yang dikatakan cintakan keamanan?

Awas! Saluran fitnah terbaru bernama ‘Selangorkini’ mula diedarkan secara percuma sebagai alat propaganda PKR!



Sebelum ini, Khalid Ibrahim telah menyatakan bahawa Kerajaan Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Haram akan memperuntukkan RM 15 juta untuk meningkatkan saluran maklumat kepada rakyat Selangor (sini).
Mungkin agaknya rakyat Selangor belum cukup dapat maklumat walaupun mereka tinggal di negeri yang pertama sekali diisytiharkan maju oleh kerajaan BN pada tahun 2005 yang lalu.

Hari ini, apabila penulis menjejakkan kaki ke sebuah masjid di Balakong untuk menunaikan solat Jumaat, sebuah akhbar bernama Selangorkini edisi pertama telah diedarkan secara percuma kepada para jemaah.

Penulis mendapatkan satu salinan akhbar berkenaan dan ternyata, ia merupakan saluran fitnah terbaru Kerajaan Pakatan Haram Selangor. Berita-berita yang dipaparkan ternyata mempertahankan Pakatan Haram dan menghentam UMNO/BN.

Rakyat Selangor harus sedar bahawa akhbar ini diterbitkan dengan menggunakan wang cukai mereka demi untuk kepentingan politik PKR. Sepatutnya, wang berkenaan disalurkan untuk urusan pembangunan negeri dan bukannya untuk membela segala tindakan dan kepincangan Khalid.

Penulis juga tertanya-tanya, adakah akhbar ini diterbitkan dengan kelulusan Kementerian Dalam Negeri? Menteri Dalam Negeri harus ambil serius dengan menyiasat akhbar ini.

Jangan hanya pandai dok bagi amaran dan cakap kita akan siasat. Besok bila dah rakyat pecah belah akibat kewujudan saluran fitnah ni, baru nak ambil tindakan.

Awas rakyat Selangor, propaganda PKR kini cuba mempengaruhi minda anda semua!

sumber- satulimatiga.blogspot.com

Monday, October 18, 2010

Antara Bonus dan Bangunan 100 tingkat


Keputusan kerajaan tidak mahu memberikan bonus sebulan gaji kepada penjawat awam mengecewakan 1.24 juta penjawat awam. Alasannya ialah akan mengakibatkan perbelanjaan besar RM3.1 bilion, justeru menggantikannya dengan Bantuan Kewangan Khas RM500 kepada kakitangan awam gred 54 dan ke bawah.
Kenapa Najib tidak cukupkan angka RM500 itu ke RM1,000 sekurang-kurangnya? Ya, memang RM500 itu sudah diberikan menjelang Hari Raya baru-baru ini, tetapi apa salahnya genapkan duit ihsan itu kepada RM1,000. Tahukan kepemimpina negara kos untuk satu kepala anak yang ingin memasuki musim persekolahan berapa? Kalau tidak tahu suruh pegawai kementerian pergi turun padang tengok. Jangan asyik duk membodek saja.
Tetapi, peliknya boleh pulak kerajaan menyokong pembinaan satu lagi mercu tanda bangunan pencakar langit setinggi 100 tingkat yang dirancang dibina di sekitar Stadium Merdeka dan Stadium Negara, selepas Menara Berkembar Petronas setinggi 88 tingkat.

Projek itu akan dimajukan oleh sayap perniagaan hartanah Permodalan Nasional Bhd (PNB). Kalau pembinaan dua menara berkembar Petronas yang siap pada 1998 menelan belanja kira-kira RM1.8 bilion, bayangkan kos pembinaan mercu tanda baru itu pada ketika ini?
Itulah, buat bangunan canggih pun, peniaga Melayu bukan mampu sewa pun, alih-alih orang lain juga yang untung. Ada peniaga Melayu pun tidak tahan lama, lama-lama kena tendang kerana tidak mampu bayar sewa bulanan.
Tidak cukupkah dengan Menara KLCC dan Menara Kuala Lumpur ketika ini? Apa guna semuanya jika rakyat tersepit di tengah-tengahnya.
Itulah nasib kita...... Sekurang-kurangnya duit hampir 2 bilion untuk bina bangunan itu digunakan untuk beri saguhati RM1,000 kepada penjawat awam.Mana rakyat didahulukan?.

Ya, betul Kerajaan hari ini sudah terbukti berjaya membawa negara hingga tahap sekarang, berbanding pembangkang yang hanya tahu memekik tapi `hampeh' dan `hampas'. Namun, kejayaan ini apa gunanya jika rakyat terus merintih da terasa, pedih.

Tuesday, October 12, 2010

SINGAPURA BARU bakal menjadi kenyataan


Persoalan mengenai pembinaan sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) untuk kaum Cina di Balik Pulau di sini yang timbul awal tahun ini semakin terjawab apabila kerajaan negeri dikatakan telah mewartakan tanah seluas 81 hektar di Pondok Upeh dan Kampung Genting di sini untuk tujuan itu.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Balik Pulau, Syed Amerruddin Syed Ahmad ketika mendedahkan perkara itu berkata, pewartaan itu dibuat mengikut Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah 15 Ogos lalu.

Katanya, beliau dimaklumkan bahawa tanah itu diwartakan khusus untuk diambil-alih bagi tujuan membina sebuah cawangan universiti yang berpangkalan di Singapura dan selebihnya dikatakan untuk tujuan awam.

"Apabila siap nanti 4,000 hingga 5,000 orang pelajar dianggarkan menuntut di universiti itu. Jumlah ini belum lagi meliputi hampir 2,000 tenaga pengajar dan staf universiti dari republik itu yang akan dibawa ke sini.

"Saya risau akan ada lebih banyak tanah terpaksa diambil untuk menyediakan kemudahan buat mereka," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan kempen sumbangan pakaian terpakai untuk mangsa banjir di Pakistan di sini, hari ini.

Difahamkan, tanah di kedua-dua kawasan terlibat terdiri daripada kebun buahan-buahan yang mempunyai pemilik dan membabitkan kira-kira 10 buah rumah.

Menurut Syed Amerruddin, pihaknya tidak menentang hasrat kerajaan negeri mahu membina universiti di negeri ini tetapi perlu dilaksanakan di kawasan lebih sesuai seperti di Bukit Jambul atau Bayan Baru.

Justeru, beliau menggesa kerajaan negeri menimbang semula rancangan pembinaan universiti tersebut kerana kewujudannya nanti akan membawa lebih banyak kesan negatif kepada alam sekitar dan penduduk tempatan.

"Jika projek pembinaan universiti ini diteruskan, saya rasa dalam tempoh 10 tahun lagi, tiada lagi kawasan hijau dan perkampungan Melayu di Balik Pulau," ujarnya.

Tegas Syed Amerruddin, UMNO bahagian itu akan berusaha menghalang pembinaan IPT berkenaan demi kepentingan alam semula jadi dan kedudukan kampung-kampung Melayu di situ.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO bahagian berkenaan, Aziaan Ariffin menjelaskan, pihaknya akan membantah usaha berkenaan meskipun kerajaan negeri memutuskan untuk meneruskan rancangan itu.

"Setakat ini apa yang kita tahu tanah di kawasan Pondok Upeh seluas 16 hektar di tahap akhir untuk diambil-alih dan kerajaan negeri telah membeli tanah-tanah tersebut dengan harga hanya RM8 bagi satu kaki persegi berbanding harga pasaran antara RM16 hingga RM40.

"Bagi kawasan Kampung Genting pula, minggu lalu kita telah mengadakan perbincangan singkat dengan kira-kira 29 orang pemilik tanah terlibat.

"Mereka tidak bersetuju dengan pengambilalihan itu dan berhasrat menghantar notis bantahan kepada kerajaan negeri," jelasnya.

PW : Cara licik DAP hendak menghalau orang Melayu dari Pulau ke tanah besar! Tanah yang bakal diambil dibayar dengan harga di bawah pasaran sebenar! Apakah Singapore 2 bakal menjelma di Pulau Pinang tidak lama lagi. Sama-samalah kita tunggu dan lihat?

Pas berselindung disebalik agama!!!


SUATU ketika dahulu, Gua Musang yang terletak di pedalaman Kelantan merupakan daerah yang paling 'ditakuti' kerana pernah jatuh ke tangan pemerintahan komunis selama tujuh hari.

Sepanjang pemerintahan singkat itu, komunis menjadikan gua-gua batu kapur di daerah itu sebagai lokasi sulit, selain melakukan pemerintahan kejam sehingga menyebabkan rakyat jelata menderita.

Sepanjang tempoh itu juga, ramai rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa. Kesan tersebut boleh dilihat melalui peninggalan dan monumen bersejarah seperti lombong-lombong emas, penempatan komunis, kubur di dalam masjid, gua-gua misteri, tokong purba Swee Nyet Keung dan kewujudan kampung baru yang masih kekal sehingga hari ini. Semua itu, saling berkaitan antara satu sama lain.

Salah satu faktor utama Gua Musang menjadi sasaran komunis adalah kerana kawasannya terpencil dan keadaan muka buminya berbukit-bukau serta belum diterokai.

Hari ini, selepas 53 tahun negara merdeka, daerah Gua Musang berubah seiring dengan transformasi negara biarpun kedudukannya agak terpencil. Daerah itu agak pesat membangun kerana terletak di tengah-tengah laluan antara Kota Bharu-Kuala Lumpur.

Sehingga sekarang, Gua Musang masih lagi 'kaya' kerana mempunyai tanah yang amat berpotensi diteroka dan dibangunkan untuk sektor pertanian. Kebanyakan penduduk di kawasan tersebut adalah peneroka tanah yang datang dari seluruh pelosok negeri Kelantan. Namun, selepas berpuluh tahun tinggal di situ, mereka masih belum mendapat hak atau geran tanah daripada pihak berkuasa tempatan.

Perkara ini sering dibangkitkan oleh penduduk di kawasan tersebut dan lebih menyedihkan apabila ada di antara tanah terbabit didakwa 'dirampas' oleh kerajaan negeri Kelantan untuk dijadikan Ladang Rakyat. Sebagai balasan, rakyat menerima pulangan semula dalam bentuk bayaran dividen bulanan sebanyak RM200.

Persoalannya, apakah tanah itu akan kekal menjadi milik mereka dan sampai bila bayaran dividen tersebut akan dibuat?. Ia merupakan beberapa persoalan yang dilontarkan oleh penduduk kepada Timbalan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Mat Yusof Abdul Ghani dalam satu pertemuan baru-baru ini.

"Bayangkan ada penduduk telah menunggu selama berpuluh-puluh tahun dan ada juga yang telah membayar deposit tetapi sehingga hari ini, mereka tidak diberikan geran. Hairannya, ada penduduk yang baru memohon telah diberikan geran. Kenapa ini berlaku kalau tidak ia ada kaitan dengan politik.

"Saya yakin pada pilihan raya kecil (Pilihan Raya Kecil DUN Galas) kali ini, Pas akan mendapat hukuman daripada penduduk tempatan. Mereka ternyata telah mengkhianati penduduk di Dewan Undangan Negeri Galas," katanya.

Justeru itu, beliau menegaskan masalah tanah yang semakin bernanah dalam masyarakat Gua Musang akan menjadi paksi kepada semua persoalan pada pilihan raya kecil yang akan berlangsung pada 4 November ini.

"Ambil tanah dan bina Ladang Rakyat, itu nama sahaja...tetapi sebenarnya pemilik sebenar ladang adalah syarikat-syarikat besar. Masalah utama selain daripada pengambilan tanah ialah tidak semua rakyat mendapat hasil, hanya segelintir yang dapat. Tidak sampai lima peratus rakyat dapat, selebihnya yang untung adalah syarikat.

"Tidak seperti kerajaan pusat melalui Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) dan Felda, rakyat tahu kerajaan memberi tanah ladang dan tanah lot untuk kegunaan mereka dan sebahagian daripada mereka sudah jadi kaya raya. Kita bukan ambil tanah dan beri kepada syarikat yang meraih keuntungan sendiri," katanya.

Ladang Rakyat yang diurus oleh Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan ditubuhkan pada 2006 dengan matlamat untuk meningkatkan taraf hidup penduduk dan sosio-ekonomi negeri.

Bagaimanapun, penubuhan ladang tersebut menimbulkan tanda tanya kerana sehingga sekarang, kerajaan negeri tidak menjelaskan secara mendalam mengenai kedudukan kesemua ladang tersebut, di mana kesemua pesertanya diberikan dividen sebanyak RM200 sebulan.

Menurut laman web perbadanan tersebut, sehingga Oktober 2007, sejumlah 2,973 peserta telah menikmati dividen bulanan hasil daripada pembangunan ladang kelapa sawit.

Peserta Ladang Rakyat pula diambil dari Senarai Keluarga Miskin Negeri Kelantan 2005 yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) dengan tambahan senarai daripada pencalonan rakyat miskin yang dicalonkan oleh penghulu dan dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri dan Penyelia Dewan Undangan Negeri.

Namun, apakah sistem pencalonan peserta tersebut benar-benar telus dan melibatkan semua rakyat tanpa mengira fahaman politik kerana di kedai-kedai kopi di seluruh negeri khususnya di Galas, jelas kedengaran rungutan mengenai perkara tersebut.

Mohd. Yusof mendakwa, kerajaan negeri hanya tahu mengambil tanah rakyat dan kemudian menjualnya kepada syarikat tertentu untuk mendapatkan keuntungan yang besar tetapi pada masa sama, mengabaikan nasib penduduk yang kehilangan tempat untuk mencari rezeki.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Nengggiri itu yakin Pas tidak akan membangkitkan isu royalti minyak pada Pilihan Raya Kecil DUN Galas.

Ia juga selaras dengan pendirian Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga Pengarah Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) yang menyokong pemberian royalti minyak.

"Sebelum ini, Pas menaikkan kain pemidang yang menyatakan rakyat Kelantan dikhianati tetapi dua tiga hari lepas, saya tengok Pas telah menurunkan pemidang yang mengecam pembahagian wang ihsan. Nampaknya isu yang mereka gembar-gemburkan tidak didengari langsung oleh rakyat Kelantan kerana tidak ada unsur pengkhianatan," katanya.

Biar apa pun isunya, apakah pengundi di Galas bersedia sepenuhnya untuk menghukum Pas?

Harga makan tengah hari di Tokyo RM58.52




Kemaskini terkini mengenai senarai bandaraya paling mahal di dunia dari segi kos sara hidup bagi tahun 2010 ini. Bloomberg Businessweek telah menyenaraikan ranking terkini senarai bandaraya termahal di dunia, kalau sebelum ini bandaraya Luanda di Angola menduduki tempat pertama bagi tahun 2009, tahun 2010 ini telah diambil alih oleh bandaraya Tokyo, Jepun yang sebelum ini menduduki tempat kedua pada tahun lepas. Di antara indikator yang digunakan untuk mengukur kedudukan tersebut adalah berdasarkan:

1. Harga makan tengah hari di restoren;
2. Harga sebotol beer di kedai;
3. Harga sekilo beras;
4. Harga sedozen telur;
5. Harga tiket wayang; dan
6. Harga sebuah mesin basuh.

Senarai terkini 30 bandaraya yang paling mahal kos sara hidup yang disiarkan oleh Bloomberg Businessweek:

Ranking Bandaraya
2010
1 Tokyo Japan - Ranking 2009 (2)
2 Oslo Norway (8)
3 Luanda Angola (1)
4 Nagoya Japan (3)
5 Yokohama Japan (4)
6 Stavanger Norway (14)
7 Kobe Japan (6)
8 Copenhagen Denmark (7)
9 Geneva Switzerland (9)
10 Zurich Switzerland (10)
11 Bern Switzerland (13)
12 Basel Switzerland (11)
13 Libreville Gabon (12)
14 Helsinki Finland (15)
15 Moscow Russia (29)
16 Paris France (16)
17 Abidjan Ivory Coast (17)
18 Abuja Nigeria (19)
19 Tel Aviv Israel (24)
20 Seoul South Korea (102)
21 Stockholm Sweden (80)
22 Jerusalem Israel (27)
23 Kinshasa Congo (26)
24 Vienna Austria (23)
25 Brussels Belgium (35)
26 Berlin Germany (22)
27 Canberra Australia (149)
28 Rio de Janeiro Brazil (132)
29 New York City U.S (18)
30 Sydney Australia (150)

Sebagai contoh, bandingan barangan yang disemak di bandaraya Tokyo, Jepun yang menduduki tempat teratas dalam US dollar dan di tukar dengan matawang RM Malaysia. Harga makan tengah hari di restoren $18(RM58.52), Harga sebotol beer di kedai $3.37(RM10.95), Harga sekilo beras $8.47(RM27.54), Harga sedozen telur $3.78(12.29), Harga tiket wayang $22(71.53) dan Harga sebuah mesin basuh $879 (RM2,858.07).

Sunday, October 10, 2010

Hindraf @ keling biadap

Dipetik dari akhbar Utusan Malaysia

Hindraf biadab: KDN menghadap Sultan Ibrahim Selasa

RAWANG 9 Okt. - Kementerian Dalam Negeri dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar, Selasa ini sebelum memutuskan sebarang tindakan terhadap Pengerusi Hindaf, P. Waytha Moorthy.
Sambil menyifatkan kebiadapan Waytha Moorthy itu sebagai sesuatu yang serius dan terlalu berat, menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, segala bentuk tindakan yang bakal diambil nanti banyak berkisar kepada Sultan Ibrahim sendiri.
"Kami akan menghadap Sultan Johor yang kebetulan mempunyai program di Bukit Aman Selasa ini bagi membincangkan tindakan ke atas Waytha Moorthy dan saya telah mengarahkan polis supaya mengkaji dengan teliti apa sebenarnya yang telah berlaku.
"Bagi orang Johor, perkara yang menyentuh raja kita (Sultan Johor) adalah sesuatu yang cukup sensitif dan hari ini saya dimaklumkan berlaku beberapa siri demonstrasi bagi mengutuk tindakan itu," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Aidilfitri di Kuang di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Waytha Moorthy dalam portal Free Malaysia Today yang mempertikai peringatan Sultan Ibrahim supaya semua pihak di negara ini jangan sesekali mempersoal kuasa raja dan mempertikai hak serta keistimewaan orang Melayu.
Kelmarin, Pengerusi Hindraf itu secara biadab menganggap Sultan Ibrahim sebagai jurucakap kepada Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) selain menuduh baginda mencemar pemisahan kuasa dan demokrasi berparlimen yang dipraktikkan di negara ini.
Mengulas lanjut, Hishammuddin mengingatkan semua pihak supaya menghormati dan menyanjung tinggi institusi raja kerana ia bukan sahaja payung yang menaungi orang Melayu semata-mata, tetapi masyarakat Malaysia secara keseluruhan.
Sementara itu, Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru, Gelang Patah dan Pulai akan menghantar memorandum bantahan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak Isnin ini bagi mengecam tindakan biadab Pengerusi Hindraf itu.
Ketua Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru, Khalid Mohamad berkata, tindakan Waytha Moorthy mengkritik kenyataan Sultan Johor dalam laman web Free Malaysia Today adalah sesuatu yang tidak boleh dimaafkan kerana dia seolah-olah mempersoalkan kuasa yang ada pada raja-raja Melayu.
Beliau berkata, kenyataan yang dikeluarkan Pengerusi Hindraf itu juga secara tidak langsung bakal mencetuskan ketegangan di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.
"Kita juga akan meminta kerajaan supaya menghalang Waytha Moorthy daripada memasuki Malaysia dan pada masa sama menutup laman web Free Malaysia Today kerana ia merupakan satu ancaman kepada keselamatan negara," katanya kepada pemberita selepas mengadakan demonstrasi aman ber- sama kira-kira 200 orang bagi membantah kenyataan Pengerusi Hindraf itu di Terminal Pengangkutan Awam Larkin di sini hari ini.
Khalid berkata, demonstrasi berkenaan di- adakan sebagai usaha untuk menyampaikan mesej kepada masyarakat supaya jangan se- kali-kali mempersoalkan kuasa raja dan mem- pertikaikan hak serta keistimewaan orang Melayu.

KOMEN PAKATKELIH: Hindraf@keling memang kurang ajar dan biadap. Tidak sedar diri. Kalau rasa tidak mahu hormat perlembagaan negara pergi la balik negara India. Pergi duduk kat India yang serba kekurangan.




Reti la bersyukur duduk di bumi Malaysia dan jangan cakap benda yang bodoh. India di Malaysia ni semua hidup aman dan kaya raya. apa lagi mau. Sendiri mau ingat la. Hindraf jangan jadi pengacau. Hiduplah dengan toleransi di Malaysia. Kalau Melayu boleh toleransi kenapa tidak kaum lain.

Friday, September 24, 2010

Apa dah jadi?

dipetik dari blog MP Kulim Zulkifli Noordin

Teman agak terkejut membaca lapuran bahawa sebuah Sekretariat Tabung Misi Munajat Royalti Minyak Kelantan mengadakan perancangan membawa 40 orang ustad untuk sembahyang di Masjidil Haram untuk mendapatkan royalti minyak daripada Petronas (lapuran penuh teman siarkan dibawah yop). Teman dah check dan double check lapuran tersebut untuk pastikan kesahihannya (pase teman tak mau jadi macam setengah pak-pak jangoat main rembat je apa pemfitnah dan pembohong sumbatkan ke kepala dema yop, peh tu ngembek sakan macam fitnah tu betoi, langsung tak check walaupun ALLAH suruh check dulu). Dan teman dapati memang lapuran tu betoi yop.

Sebenarnya tak salah buat sembahyang ni dan doa mintak pada ALLAH, tapi yang mengejutkan teman kos sembahyang di Mekah ini ialah RM400,000-00!! Dekat setengah juta yop!!

Isyk..isyk..isyk..tak boleh ke sembahyang hajat tu buat di Stadium Kota Bharu je yop! Atau kat Stadium Darul Aman Kedah ke, atau mana-mana masjid yang berlambak dalam negara ni.

RM400,000-00 kalau bagi orang miskin buat rumah RM25,000-00 sebijik dah lebih 15 rakyat miskin dapat rumah. Kalau bagi fakir buat haji, 45 orang susah dah selesai tanggungjawab menunaikan rukun Islam. Banyak boleh buat dengan RM400,000-00 tu yop!!

Teman tak mau nak komen banyak sangat, nanti pak jangoat terkentut-kentut pulak. Tapi mengkome semua pikio sendiri lah yop. Naik riso juge teman dengan keghairahan dema mengejor royalti ni. Kalau pikio balik-balik yop, agaknya ada hikmahnya kot ALLAH tak bagi royalti ni. Tau ajelah yop, bab duit ni, jangankan ustad, adik beradik pun sanggup berbunuh yop!

Malahan Rasulullah saw sendiri pernah berpesan (lebih kurang mafhumnya), "aku tidak takut kamu (umat Islam) di uji dengan kemiskinan, tetapi aku lebih khuatir kamu dicuba dengan kesenangan!!". Berapa ramai yang dah tumbang apabila di uji dan dicuba dengan tiga "ta" ini..takhta..harta..wanita..!

Pada teman lah, daripada perabis dekat setengah juta untuk mintak duit dan kekayaan, lebih baik kita bermunajat mintak doa supaya ALLAH berikan keberkatan dan toyyibah kepada kita. Wallahua'lam.

Tepok dada tanya iman ajelah yop!

Adios amigos..grasias!

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
13 Syawal 1431
22 Sept 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
(Lapuran di MalaysiaKini bertarikh 22.09.2010)

Munajat royalti di Mekah perlu RM400 ribu

Abdul Rahim Sabri 22 Sep, 10 2:05pm

Sekretariat Tabung Misi Munajat Royalti Rakyat menganggarkan sebanyak RM400 ribu diperlukan untuk membawa 40 ulama serta tok guru pondok dari seluruh pelusuk negeri ke Mekah berhubung isu kes tuntutan royalti minyak daripada Petronas.

Pengarah sekretariat Md Zulaimi Kazin berkata jumlah tersebut bagi menampung keseluruhan kos persiapan dan kebajikan, termasuk mendapatkan hotel yang berdekatan dengan Masjidil Haram bagi tokoh ulama tersebut.

"Sejak dilancarkan pada 2 Syawal yang lalu, kita baru sahaja mendapat tidak sampai RM20 ribu... Kita akan bawa mereka selepas daripada musim haji. Sebaik sahaja visa umrah buka, kita akan pergi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.

Laman web rasminya www.munajatroyalti.com serta laman Facebook untuk kempen itu, Misi Munajat Royalti Rakyat melaporkan, kempen itu diwujudkan supaya semua rakyat dapat menyatakan sokongan terhadap usaha itu.

Menurut laman itu, kutipan derma telah dilancarkan bagi menampung kos membawa 40 ulama serta tok guru pondok dari seluruh Kelantan untuk bermunajat secara khusus selama 40 hari dan 40 waktu di Mekah.

Mengulas lanjut, Md Zulaimi berkata, pihaknya kini sedang mengedarkan dan menjual 'kupon penajaan rakyat' untuk diedarkan kepada anak-anak Kelantan yang berada di dalam dan di luar negeri itu sebagai sokongan kepada tujuan tersebut.

"Sebanyak 100 ribu kupon yang berharga RM10, telah dicetak dan mula diedarkan sejak Isnin lalu," kata Md Zulaimi sambil mengalu-alukan sumbangan daripada sektor koporat.

Selain itu, katanya, usaha sekretariat tersebut telah mendapat sokongan daripada beberapa NGO antaranya, Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti (Gegar) dan Persatuan Anak-anak Darul Naim (PERSADA).

Menurutnya, pihaknya telah menentukan identiti 40 ulama dan tok guru pondok yang akan bermunajat dengan di Masjidil Haram antaranya Tuan Guru Husin Ibrahim daripada Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas.

"Beliau juga bertindak sebagai pengerusi munajat tersebut," katanya sambil menambah bahawa pelancaran tabung tersebut di peringkat Kelantan dijadual berlangsung pada Oktober depan.

Menurut Md Zulaimi lagi, perlancaran tabung di Lembah Kelang dijadual pada 14 November nanti di Stadium Bangi, Selangor yang akan disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini dilaporkan tuntutan royalti minyak Kelantan dianggarkan bernilai lebih RM800 juta setahun sejak 2005 dan sehingga tahun ini. Jumlah terkumpul dianggarkan sebanyak RM4.8 bilion.

Kerajaan negeri Kelantan mendakwa Petronas melanggar Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 kerana tidak membayar royalti, hasil daripada minyak dan gas di perairannya dan di kawasan laut yang bertindih di antara Kelantan-Thailand, Kelantan-Vietnam dan Kelantan-Terengganu.

Berikutan itu, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga pesuruhjaya PAS Kelantan telah memfailkan saman terhadap Petronas di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 30 Ogos lalu

Tuesday, September 21, 2010

Haramkan tayangan filem Tamil yang punyai keganasan melampau

KUALA LUMPUR: "Jangan hanya tapis tetapi haramkan filem dan drama Tamil yang mempunyai adegan keganasan melampau".

Itu adalah gesaan yang dibuat oleh pemimpin masyarakat dan ahli akademik yang bimbang dengan peningkatan gengsterisme di kalangan belia India di negara ini.

Presiden Malaysia Hindu Sangam, R.S. Mohan Shan, berkata sesetengah filem Tamil menunjukkan belia cara untuk terlibat dalam jenayah, dengan ada antara kaedah yang digunakan sebenarnya tidak berlaku dalam dunia nyata.

"Semua itu sebenarnya hanya untuk hiburan...tetapi memandangkan belia India kita sangat terpengaruh dengan filem, mereka ingin meniru aksi itu," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata apa yang paling merisaukan ialah drama Tamil yang disiarkan di televisyen tempatan dan diimport dari India juga mula menunjukkan unsur negatif seperti gengsterisme, tidak seperti sebelum ini.

"Jika kita boleh lihat di pertengahan drama, kebanyakan adegan menunjukkan nilai negatif...kita hanya boleh melihat nilai-nilai murni pada akhir cerita," katanya.

Sambil membandingkan dengan cerita lama yang biasanya menggambarkan nilai murni dan positif, Mohan berkata situasi itu kini berbeza kerana filem sekarang lebih banyak menunjukkan elemen buruk dengan ada antaranya menunjukkan pelakon terkenal yang memegang peranan utama turut memainkan watak jahat.

Mohan menggesa lembaga penapisan mengambilkira semua perkara itu dan mengawal filem seumpama itu memandangkan masalah gengsterisme berlaku di seluruh negara.

"Mesti ada orang yang tepat dalam lembaga penapisan untuk mengawal filem-filem Tamil sebelum ia dibenar ditayang kepada umum," katanya.

Akhbar harian hari ini menyiarkan kenyataan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim bahawa beliau akan membawa isu untuk mengawal filem Tamil yang menunjukkan aksi gengsterisme ke mesyuarat Kabinet esok.

Penysarah Kanan Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya S. Supramani yang senada dengan Mohan, berkata lembaga penapisan tidak seharusnya membenarkan filem Tamil yang mempunyai unsur ganas ditayang kepada umum.

Beliau berkata filem yang mempunyai elemen negatif seperti gengsterisme semakin banyak di pasaran berikutan meningkatnya permintaan daripada penonton
Supramani berkata beliau percaya pengarah filem India akan menukar konsep dalam cerita mereka jika lembaga penapisan dan orang ramai tidak menyokong filem seumpama itu.

"Jika ada permintaan tinggi daripada kita, sudah tentu mereka (pengarah) akan terus mengeluarkan filem-filem ganas sepanjang masa," katanya.

Pada masa sama, beliau berkata filem dan drama Tamil juga mempunyai nilai murni dan menyatakan bahawa masyarakat India seharusnya hanya mengambil nilai-nilai yang baik.

Presiden Kelab Bell Belia Tamil K. Murali merasakan jumlah filem Tamil yang menyumbang kepada peningkatan kegiatan gengsterisme di kalangan masyarakat India di negara ini adalah sedikit.

"Saya tidak menafikan kesannya...tetapi ia sebenarnya tidak banyak kerana masih ramai belia India yang tidak terpengaruh dengan aksi ganas dalam filem walaupun kerap menyaksikan filem-filem seumpama itu

"Semuanya bergantung kepada individu itu sendiri sama ada dia mahu mengambil nilai baik atau buruk," katanya.

Beliau turut menggesa belia India untuk terlibat dalam aktiviti sosial dan badan bukan kerajaan (NGO) bagi mendapatkan peluang dan kehidupan yang lebih baik pada masa depan. - BERNAMA

Wednesday, September 8, 2010

Khoo Kay Kim: Hak istimewa Melayu tak boleh dipadam

Khoo Kay Kim: Hak istimewa Melayu tak boleh dipadam

Rakyat Malaysia dari mana-mana kaum yang mempersoal atau mempertikaikan Perkara 153 dalam Perlembagaan negara yang mengiktiraf kedudukan dan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera adalah buta sejarah dan tidak memahami Perlembagaan, kata pakar sejarah, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim.



Beliau berkata kedudukan orang Melayu sudah ditetapkan pada zaman dahulu iaitu ketika zaman penjajahan British lagi.

"Bila British sampai ke Tanah Melayu, mereka dapati terdapat beberapa tempat di Semenanjung sudah mempunyai kerajaan dan mereka mengiktiraf kerajaan tersebut.

"Kerajaan itu ada ramai rakyat (orang Melayu) dan bagi British, rakyat kepada raja itu mempunyai hak yang khusus, orang lain yang datang dan menetap di Tanah Melayu bukan rakyat raja, oleh demikian mereka tidak dapat menikmati hak yang ada pada orang Melayu," katanya kepada Bernama di Kuala Lumpur.

Beliau berkata orang bukan Melayu di Semenanjung pada ketika itu bukanlah warga negara ataupun rakyat raja dan mereka hanya berpeluang untuk memohon kewarganegaraan apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan pada 1 Feb 1948.

"Apabila British mula merancang penubuhan Persekutuan Tanah Melayu sebagai sebuah negara bangsa, apa yang sudah wujud disambung, menjelang tahun 1957, Perlembagaan Persekutuan digubal dan dimasukkan perkara-perkara yang sudah wujud," katanya.

Justeru, kata Khoo, rakyat khususnya kaum-kaum lain perlu sama-sama menghormati hak dan keistimewaan orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan kerana pada ketika ia digubal dahulu, kaum lain sendiri sudah bersetuju dengan perkara-perkara yang dimasukkan dalam Perlembagaan tersebut.

"Kedudukan istimewa orang Melayu telah bermula sejak dahulu dan berasaskan sistem kerajaan yang wujud di Semenanjung Tanah Melayu. Di Semenanjung, sejak 1895 sudah ada sembilan kerajaan yang kekal sampai ke hari ini," katanya.

Perlembagaan telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian pada tahun 1956, Perlembagaan itu kemudian berkuatkuasa apabila negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Perkara 153 Perlembagaan Malaysia memberi hak kepada Yang di-Pertuan Agong, bertanggungjawab menjaga hak-hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera mana-mana negeri Borneo (Sabah dan Sarawak) serta kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini.

Ia juga secara terperinci menjelaskan bagaimana kerajaan persekutuan mempertahankan kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dengan menetapkan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam, pemberian permit dan lesen perniagaan.

Khoo berkata punca mengapa kebelakangan kini terdapat pihak-pihak yang mempersoalkan mengenai hak-hak dan keistimewaan yang dinikmati oleh orang Melayu adalah kerana masyarakat pada masa kini sudah buta sejarah.

"Orang tak faham (Perlembagaan)...jahil, mereka tidak tahu apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan, tidak perlu ada perbincangan atau perbahasan mengenai Perlembagaan kerana apa yang penting ikut saja undang-undang yang telah diguna pakai sejak dulu," katanya.

Beliau berkata sekiranya Perlembagaan mahu dipinda, persetujuan daripada dua pertiga Anggota Parlimen perlu dicapai dan mendapat perkenaan Yang di-Pertuan Agong.

Katanya, sesiapa yang mahu menghapuskan atau meminda Perkara 153 pula, perlu mendapatkan persetujuan orang Melayu dan Bumiputera terlebih dahulu selain majoriti di Parlimen dan perkenan Seri Paduka Baginda.

"Kalau Perkara 153 perlu dipinda atau dihapuskan, keseluruhan orang Melayu mesti setuju, kalau orang Melayu rasa belum sedia untuk pinda, maka ia tidak boleh dipinda," katanya.

Bulan lepas, MCA menggariskan 13 resolusi pada Kongres Ekonomi Cina antaranya meminta kerajaan mementingkan keupayaan merit dan bukannya kuota bagi memberi peluang kepada semua pihak untuk bersaing secara sihat dan adil.

Kenyataan ini secara tidak langsung menggesa kerajaan agar memansuhkan Perkara 153 dan cuba mempertikaikan tanggungjawab yang ada pada ketua negara iaitu Yang di-Pertuan Agong yang memelihara hak dan keistimewaan orang Melayu.

DAP dan PKR bertopengkan komunis

Kenyataan ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Pihak berkuasa diberi masa tempoh sehingga Jumaat ini untuk memberi maklum balas terhadap laporan polis berhubung isu seorang pegawai penyiasatnya yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman.

Jika tidak, isu itu akan dimajukan kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussien, kata ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Katanya, tidak sepatutnya pengadu, Loh See Mooi disuruh balik balik ke China semata-mata dianggap tidak memahami bahasa Melayu.

Lim menjelaskan suri rumah berusia 51 tahun itu, membuat laporan di balai polis Sentul pada 24 Ogos lalu selepas disamun yang menyebabkan beliau kehilangan dompet dan beberapa dokumen.

Lim mendakwa pegawai penyiasat yang ditugaskan untuk mengambil keterangan Loh bagaimanapun memberitahu dia dan anaknya supaya balik China kalau tidak pandai cakap Melayu selepas anak perempuan Loh mula bercakap dalam bahasa Inggeris.

Lim mendakwa Loh dan anak perempuannya berasa terkejut dengan jawapan pegawai terbabit lalu bertanya dalam bahasa Melayu, mengapa pegawai tersebut menanggap beliau tidak dapat bercakap atau memahami bahasa Melayu.

Komen saya: Memang patut pun Cina pergi balik negara China. Lagi pun ramai Cina yang ada di Malaysia ini bukan keturunan asal Cina yang diberi kerakyatan semasa merdeka dulu sebaliknya masuk secara haram dan berstatus PRC (Pendatang rakyat Cina). Sebab itu kebanyakan dari mereka kita tengok tidak faham berbahasa Melayu.
Lagi pun memang patut mereka balik ke China sebab tidak hormat Perlembagaan Negara. Kalau rasa hendak duduk Malaysia, hormat sikit hak orang Melayu dan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.
Orang Cina sepatutnya bersyukur kerana ramai orang Cina di negara China sendiri tidak cukup makan dan tiada peluang pekerjaan. Jadi, hargailah apa yang ada di Malaysia ini.

Zaid Ibrahim baru terjaga dari mimpi…

Sayang sikit orang yang nampak bijak,hebat dan bergaya macam Datuk Zaid Ibrahim boleh termimpi ingat politik ini ibarat Hikayat 1001 Malam .Semuanya dalam Parti Keadilan Rakyat itu indah belaka dan kisahnya selalu membawa kepada happy ending .

Kata orang dah kena baru tau langit tinggi rendah.Malah ada yang sinis menyindir kata bekas menteri itu patut merasa dirinya lampin@tuala pakai buang.Mau pampers untuk kanak-kanak atau jenama kotek untuk wanita.

Jangan marah Datuk.Ini tafsiran mereka yang nakal sikit dibuat dari hasil kenyataan Datuk sendiri yang meluah rasa dalam lamam blognya tentang nasib menimpanya dihentam kiri kanan bila umum nak bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR.

“Semasa saya diterima masuk setahun dahulu saya digelar wira, seorang yang berani dan berprinsip, pejuang politik yang tidak mementingkan jawatan dan kedudukan,”

“ Dua belas bulan kemudian saya sudah menjadi orang yang tidak setia, pengacau dan akan menjual parti kepada UMNO. Tuduhan terhadap peribadi saya juga ditingkatkan. Teringat saya semasa di Hulu Selangor dulu, cuma masa itu UMNO yang membelasah saya,” kata Zaid.

Berat kalau difikirkan begitu.Apa lagi baru saja memuja itulah parti yang terbaik untuk dirinya.

Siapa yang tidak geram kalau waktu ‘nak pakai’ macam jadi calon PKR Hulu Selangor dulu ditimang dan dijunjung dan tiba-tiba segala macam peluru dan meriam dihalakan padanya bila nak bertanding.

Lebih mengaibkan selepas berhijrah ke dalam PKR Zaid rajin mencerca UMNO,tempat lama beliau berteduh hingga menikmati jawatan menteri.

PKR dan pakatan rakyat dirasanya dapat menjadi wadah idealisma tentang perjuangan politik yang mengikut kayu ukurnya.

Zaid juga selalu mengambarkan dirinya seorang yang tidak gila jawatan dan ingin menghambakan diri untuk perjuangan politik yang mulus.

Kalau itulah pengikat diri sebenarnya beliau tidak sepatutnya merasa macam orang yang nak ‘di nyah buang’ bila nak cuba potong jalan Azmin Ali, anak emas Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengidam jawatan Timbalan Presiden PKR.

Ramai pemerhati politik yang pelik melihat Zaid ‘ meletup’ hingga meluah rasa dalam laman blognya tentang kemungkinan mengalami nasib macam bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Ghafar Baba yang dibentis oleh Anwar semasa pemilihan UMNO tahun 1993.

Satu – siapa Zaid dalam PKR.Beliau baru saja masuk parti itu.Dua – kenapa beliau letak dirinya satu level dengan Ghafar .Tiga - hebat mana Zaid hingga merasa beliau paling layak untuk jawatan Timbalan Presiden PKR.Empat- beliau tak sedarkah siapa jantung hati Anwar.

Apakah Zaid terpengaruh dengan analisis sesetengah media yang awal-awal letak dirinya sebagai orang yang paling layak mengetuai PKR dan juga pakatan rakyat jika Anwar kena dalam kes liwatnya?

Juga apakah beliau sudah termakan atau silap tafsir signal dan dendangan politik Anwar hingga merasa ‘ akulah orangnya’.

Dari sudut pandangan mata kasar ada kalangan pemerhati yang menilai Zaid sudah silap langkah untuk memandang rendah pada Azmin.

Politik membuka kepada segala macam kemungkinan,Apa lagi Azmin sudah main silat gayung dalam PKR sedangkan Zaid baru silat pulut.

Namun menyingkap balik sejarah naluri Zaid untuk bertanding merebut jawatan tinggi sudah terserlah sejak beliau dalam UMNO lagi.

Pada tahun 2004 beliau hanya berstatus seorang Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu.

Waktu itu tidak ada siapa yang berani bertaruh beliau boleh menang salah satu dari tiga jawatan Naib Presiden UMNO.

Biasanya hanya mereka yang berjawatan menteri yang berani cuba nasib.

Zaid tetap Zaid.Beliau redah juga menawarkan diri…dan semua orang tahu akhirnya terkangkang nombor corot dari enam calon yang bertanding.

Kalau mengambil kira lauhan rasanya kena fitnah segala macam termasuk dituduh jadi agen Tun Daim Zainuddin untuk rosakan PKR dari dalam nampaknya parti itu juga tidak menepati citarasa Zaid yang kononnya begitu idealis sekali.

Kata orang selagi tidak kacau daun dan pijak kaki sesiapa semuanya akan tepuk bahu dan urut belakang.

Bila masuk bab kuasa politik si polan itu dan si polan, ini kata orang putih... its a different ballgame .

Mungkin juga Zaid boleh buat-buat bodoh tanya terus kepada Anwar atau Azmin kenapa PKR tiba-tiba jadi bertaring begini.

Siapa tahu mungkin Anwar boleh bisik untuk memberi pedoman tentang etika berpolitik...jangan lawan tauke.

Itu lebih baik dari kena sembur ‘ hello bro … you buka parti sendirilah” - Dipetik daripada Agenda Daily

Tuesday, September 7, 2010

Maksud singkatan " A'kum"




Maksud singkatan " A'kum"

Assalamu'alaikum
Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.

Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya.

Saturday, September 4, 2010

Jemaah Surau Al-Huda, Kajang `teransang'

Cuba lihat gambar di bawah ada seorang jemaah yang tidak dipastikan jawatannya dalam surau Al Huda sedang menjeling susuk tubuh Ahli Parlimen DAP Serdang, Teo Nie Ching yang mungkin menaikkan nafsu syahwatnya. ini dibuktikan apabila tangan jemaah itu sedang menutup `tuuut' kepunyaannya kerana sudah teransang melihat Teo yang memakai pakaian sendat dan ketat.

Friday, September 3, 2010

Kabinet Pertama Malaysia

Gambar di bawah ialah barisan kabinet pertama semasa Tunku Abdul Rahman pada tahun 1959


Malaysian Insider tali barut kumpulan Bendera?

Jaringan Melayu Malaysia (JMM) meminta pihak berkuasa di negara ini untuk menjalankan siasatan segera mengenai pendedahan penglibatan Malaysian Insider dengan pemimpin BENDERA dan Gerakan Anti Malaysia seperti yang dilapurkan pada 2hb September 2010.

JMM sebelum ini telah beberapakali mendedahkan penglibatan Dato Seri’ Kalimulah, Shaikh Aqmal dan Sreedhar Subramaniam (salah seorang pengasas Malaysian Insider) di dalam penajaan Malaysian Insider, melalui Regalia Records Managements anak syarikat kepada VPI International yang telah mendapat kontrak kerajaan dipercayai secara paksa.

Pendedahan JMM sebelum ini menganggap bahawa Malaysian Insider hanya bermotifkan untuk memperburuk-burukkan kepimpinan politik negara sahaja. Setelah dinilai dakwaan hubungan Malaysian Insider dengan tiga pemimpin Bendera, JMM khuatir sekiranya Malaysian Insider mempunyai agenda yang lebih besar lagi bukan sahaja tertumpu kepada propaganda isu-isu sensitive menjurus kepada perkauman dan agama di dalam negara malah mengatur dan menjalankan agenda serta propaganda untuk merosakkan hubungan akrab Malaysia dan Indonesia.

JMM mendesak pihak berkuasa yang berkaitan menjalankan siasatan segera dan terperinci mengenai yang berikut:-
1. Kesemua individu-individu lain yang terlibat di dalam Malaysian Insider bermula dari tahun 2004?
2. Individu-individu ataupun organisasi lain yang menaja portal ini?
3. Hubungkait individu-individu ataupun organisasi tersebut dengan negara jiran kita yang akan menerima keuntungan hasil dari hubungan tegang Malaysia dan Indonesia?

JMM sangat muskyil mengenai agenda politik ketiga-tiga pemimpin Bendera yang berbangsa Batak berugama Kristian tersebut yang mempunyai hubungan dengan Malaysian Insider. Mereka juga perlu memberikan penjelasan kepada rakayat Malaysia dan Indonesia mengenai hubungan mereka dengan Malaysian Insider seperti yang telah didedahkan.

Pencapaian, kejayaan dan pengiktirafan ke atas Malaysia di bidang politik dan ekonomi sememangnya hasil dan kerjasama sepadu seluruh rakyat di negara ini bersama-sama berganding bahu dengan kerajaan melaksanakan strategi-strategi yang effektif memastikan negara ini terus berdaya saing di peringkat global.

JMM yakin bahawa rakyat Malaysia lebih bijak megkaji dan menilai tindak tanduk mengapi-apikan sentimen kebencian seperti yang dijalankan oleh Bendera dan Gerakan Anti Malaysia merupakan salah satu provokasi yang dirancang.

Rakyat Malaysia dan Indonesia senantiasa yakin bahawa sebagai negara yang membangun dan pesat berkembang di rantau Asia Tenggara sudah pasti ada negara jiran yang ingin mencampuri urusan politik dan ekonomi di dalam kedua-dua negara ini bagi mengaut keuntungan politik dan ekonomi serantau.

Yang Benar,
“Jujur & Amanah Satu Perjuangan”

Azwanddin Hamzah
Yang DiPertua

Wednesday, September 1, 2010

Indonesia tewas dalam konfrantasi dengan Malaysia

Konfrontasi Indonesia-Malaysia merupakan satu penentangan Indonesia terhadap pembentukan Malaysia yang bermula dari tahun 1962 hingga 1966. Penentangan ini telah dilakukan oleh Presiden Sukarno kerana cita-cita tingginya untuk menubuhkan Indonesia Raya yang mencantumkan Tanah Melayu dengan Indonesia terhalang akibat daripada pengisytiharan penubuhan Malaysia pada 16 September 1963.

Latar belakang

Pada 1961, Kalimantan dibahagikan kepada empat pentadbiran. Kalimantan, sebuah negeri milik Indonesia yang terletak di selatan Kalimantan. Di utara merupakan Kerajaan Brunei dan dua negeri dibawah pentadbiran British; Sarawak dan Borneo Utara British, yang kemudiannya diberi nama sebagai Sabah. Sebagai bahagian dari pengunduran dari pentadbirannya di Asia Tenggara, British cuba menggabungkan pentadbirannya di Kalimantan dengan Semenanjung Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia.

Rancangan ini dibantah keras oleh Presiden Indonesia; Presiden Soekarno. Beliau berpendapat bahawa Malaysia adalah sebuah rekaan British, dan penubuhan Malaysia hanya akan memberikan pihak British menguatkan lagi kuasa jajahannya di kepulauan Borneo ini, sehingga memberi ancaman besar terhadap kemerdekaan Indonesia. Filipina juga membuat dakwaan atas Sabah, dengan alasan negeri itu mempunyai hubungan sejarah dengan Filipina melalui Kesultanan Sulu.

Di Brunei, Pemberontak Kalimantan Utara (TNKU) memberontak pada 8 Disember 1962. Mereka melakukan cubaan menculik Sultan Brunei, dan merampas ladang minyak dan menjadikan orang Eropah sebagai tebusan. Sultan Brunei berjaya melepaskan diri dan baginda meminta pertolongan dari British. Baginda mendapat bantuan ketenteraan British, Persekutuan Malaysia dan Gurkha dari Singapura. Pada 16 Disember, Komander Timur Jauh Inggeris (British Far Eastern Command) menyeru bahawa seluruh pemberontakan utama telah berjaya dipatahkan, dan pada 17 April 1963, pemimpin pemberontak ditangkap dan pemberontakan tersebut berakhir.

Filipina dan Indonesia secara rasminya bersetuju untuk menerima pembentukan Malaysia apabila majoriti di daerah yang menghadapai konflik membuat pilihan dalam dalam satu pungutan suara yang dikelolakan oleh PBB. Soekarno pada mulanya mengambil pendirian menyokong penubuhan Malaysia, Menteri luar Indonesia iaitu Dr. Subandrio pernah mengucapkan selamat kepada usaha Persekutuan Tanah Melayu menubuhkan Malaysia. Namun sikap Indonesia telah bertukar dan berusaha menentang keras penubuhan Negera Malaysia daripada menjadi sebuah negara yang bebas. Soekarno ternyata mempunyai ego yang kuat sehingga sanggup menghina dan mengutuk Malaysia secara terus menerus dalam Sidang Kemuncak yang diadakan di Manila. Selain daripada kritikan yang keras, beliau juga bertindak memutuskan hubungan politik, ekonomi dan sosial dengan Persekutuan Tanah Melayu.
“ Semenjak demonstrasi anti-Indonesia di Kuala Lumpur berlaku, para penunjuk perasaan mengepung bangunan Duta Indonesia, dan bertindak mengoyakkan gambar Soekarno dan membawa lambang negara Indonesia Garuda Pancasila di hadapan Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dan menyuruh beliau untuk memijak lambang Garuda. Tindakan penunjuk perasaan anti-Indonesia yang melakukan perbuatan sedemikian telah menimbulkan kemarahan Soekarno ke atas Malaysia. ”

Soekarno yang berang akibat tindakan itu mengutuk perbuatan Tunku yang memijak-mijak lambang negara Indonesia[1] dan beliau ingin membalas dendam dengan melancarkan gerakan yang terkenal dengan nama Ganyang Malaysia.(Namun hal ini dinafikan oleh Tunku, malah beliau sendiri mempersoalkan tindakan segelintir penunjuk perasaan memijak-mijak lambang tersebut.

Dalam usaha Sukarno yang menentang penubuhan Negara Malaysia, beliau juga telah memulaukan Laporan Suruhanjaya Cobbold yang ditugaskan pada tahun 1962 yang bertujuan untuk meninjau pandangan rakyat Sabah dan Sarawak terhadap penubuhan Malaysia. Sukarno telah melancarkan kempen ‘Ganyang Malaysia’pada akhir 1963. Konfrantasi Sukarno telah berubah dari sekadar perang kata-kata menjadi konfrantasi ketenteraan, hal ini berlaku selepas Suruhanjaya khusus PBB yang dibentuk untuk mengumpul pendapat rakyat setempat tentang pembentukan Malaysia. Sukarno menjadi semakin tersinggung apabila Tunku mengumumkan terbentuknya Malaysia sebelum Komisi PBB itu mengumumkan hasil siasatannya.

Pada 1964, gerila Indonesia mulai menyerang wilayah di Semenanjung Malaysia. Pada bulan Ogos, enam belas ejen bersenjata Indonesia ditangkap di Johor. Aktiviti tentera Indonesia di sempadan meningkat. Sehubungan itu, kerajaan Malaysia mengerahkan Angkatan Tentera Malaysia termasuk Rejimen Askar Melayu Diraja dan Rejimen Askar Wataniah bersiap sedia untuk menangani ancaman ganas Indonesia, Tentera Laut Diraja Malaysia dikerah untuk mempertahankan perairan Malaysia. Keanggotaan pasukan tentera Malaysia hanya sedikit yang dikerah dan diletakkan dibahagian pos kawalan sempadan dan kawalan unit komando. Misi utama mereka adalah untuk mencegah pencerobohan gerila Indonesia ke Malaysia. Selain pasukan tentera, kerajaan Persekutuan Malaysia turut menghantar sepasukan polis dari pelbagai cawangan untuk membantu pasukan tentera mempertahankan tanahair. Cawangan Tugas Am, Sukarelawan Polis dan Polis Bantuan ditugaskan untuk mengawal dan membuat rondaan dikampung-kampung dan dikawasan bandar. Sekatan jalanraya dengan pihak tentera dijalankan dengan ketat dan pemeriksaan ke atas orang awam turut dijalankan bagi memastikan tiadanya ejen Indonesia yang menyusup masuk ke dalam bandar dan kampung-kampung dengan menyamar sebagai orang awam. Cawangan Khas ditugaskan untuk membantu Kor Risik Diraja melakukan tugas risikan terhadap kegiatan dan aktiviti subversif yang dilakukan oleh tentera Indonesia, manakala Pasukan Polis Marin membantu Tentera Laut Diraja Malaysia melakukan tugas rondaan diperairan negara serta Pasukan Polis Hutan diaturgerakkan bersama tentera darat memburu gerila Indonesia yang menyusup masuk ke dalam hutan. Pada 16 Ogos, sepasukan Rejimen Askar Melayu Diraja berhadapan dengan lima puluh orang gerila Indonesia.

Meskipun Filipina tidak turut serta dalam kempen tersebut, namun mereka memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia. Persekutuan Malaysia ditubuhkan secara rasmi pada 16 September 1963. Brunei menolak gabungan dengan Malaysia dan Singapura keluar di kemudian hari.

Ketegangan berlaku di kedua belah pihak di Selat Melaka. Dua hari kemudian para perusuh membakar kedutaan Britain di Jakarta. Beratus-ratus perusuh menyerbu kedutaan Singapura di Jakarta dan juga rumah diplomat Singapura. Di Malaysia, ejen Indonesia ditangkap dan wartawan media massa menyerang kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur.

Di sempadan Kalimantan, telah berlakunya pertempuran dikawasan sempadan; gerila Indonesia dan pasukan separa tenteranya cuba menceroboh Sarawak dan Sabah, tetapi gagal. Sebahagian besar pihak yang terlibat konflik bersenjata dengan Indonesia adalah askar Britain dan Australia, terutama sekali pasukan khas mereka iaitu Special Air Service(SAS). Dianggarkan, seramai 2000 komando Indonesia (Kopassus) dan 200 anggota SAS British, Australia dan New Zealand terbunuh setelah bertempur di hutan Kalimantan dengan Truper James Condon dari anggota 22 SAS British menjadi korban pertama dalam pertempuran tersebut.

Pada 17 Ogos, pasukan payung terjun mendarat di pantai barat daya Johor dan cuba membentuk pasukan gerila. Pada 2 September 1964, pasukan payung terjun mendarat di Labis, Johor. Pada 29 Oktober, 52 anggota tentera mendarat Indonesia di Pontian di sempadan Johor-Melaka, tetapi ditangkap oleh pasukan Rejimen Askar Melayu Diraja dan New Zealand, manakala yang selebihnya berjaya ditahan oleh Pasukan Polis Hutan di Batu 20, Muar, Johor.

Konfrantasi Indonesia terhadap Malaysia menjadi semakin tegang apabila Malaysia terpilih sebagai anggota tidak tetap PBB pada bulan Disember 1964. Sebagai protes kepada penyertaan Malaysia menjadi anggota PBB, Indonesia telah menarik diri daripada keanggotaan PBB pada Januari 1965.

Sebagai tandingan Olimpik, Soekarno turut menyelenggarakan GANEFO (Games of the New Emerging Forces) yang diselenggarakan di Senayan, Jakarta pada 10-22 November 1963. Pesta olahraga ini disertai oleh 2,250 atlet dari 48 negara di Asia, Afrika, Eropah dan Amerika Selatan, serta didatangi oleh 500 orang wartawan asing.

Pada Januari 1965, Australia bersetuju untuk menghantar pasukan tenteranya ke Kalimantan setelah mendapat permintaan dari Malaysia. Tentera Australia menghantar 3 Rejimen Diraja Australia dan Rejimen Australian Special Air Service. Dianggarkan seramai empat belas ribu pasukan tentera British dan Komanwel di Australia pada ketika itu. Secara rasminya, tentera British dan Australia tidak dapat melakukan serangan melalui sempadan Indonesia. Tetapi, unit seperti Special Air Service, baik British mahupun Australia, menyusup masuk secara rahsia (lihat Operasi Claret). Australia melakukan penyusupan ini pada 1966.

Pada pertengahan 1965, Indonesia mula menggunakan pasukan rasminya setelah kesemua pasukan komando dan sukarelawan yang melakukan penyusupan di Malaysia gagal. Pada 28 Jun, mereka menyeberangi sempadan ke timur Pulau Sebatik berhampiran Tawau, Sabah dan cuba melakukan serangan dan sabotaj ke atas kem Rejimen Askar Melayu Diraja di Tawau, namun cubaan itu gagal kerana kem itu berhampiran dengan balai polis dan disedari oleh anggota-anggota polis di situ dan berjaya mematahkan cubaan itu.
[sunting] Akhir konfrontasi

Menjelang akhir 1965, Jeneral Soeharto memegang tampuk pemerintahan Indonesia setelah berlakunya rampasan kuasa. Oleh kerana konflik dalaman negara, keinginan Indonesia untuk meneruskan konfrontasi dengan Malaysia berkurangan dan peperangan telah reda.

Pada 28 Mei 1966, sebuah rundingan dilakukan di Bangkok, Kerajaan Malaysia dan Indonesia mengumumkan perdamaian setelah Soeharto menghantar Adam Malik sebagai wakil untuk berunding dengan Tunku Abdul Rahman. Kekerasan berakhir pada bulan Jun, dan perjanjian perdamaian ditandatangani pada 11 Ogos dan dirasmikan dua hari kemudian. Penghancuran PKI dan elemen-elemen politik kiri, termasuk Soekarno telah menyebabkan perubahan mendadak dalam kestabilan politik Indonesia pada tahun 1965. Indonesia secara rasminya mengakhiri konfrantasi terhadap Malaysia pada tahun 1967.

Hati-hatilah umat Muhammad SAW. Kafir DAP ada agenda tersembunyi memijak Islam Malaysia

Assalamualaikum kepada sahabat Islam sekalian. Tidak lama lagi Ramadan akan meninggalkan kita dan kita akan menyambut Hari Raya. Rasanya baru semalam kita bertarawih dan bersahur pada hari pertama Ramadan. Pejam celik kita sudah sampai di penghujung Ramadan.

Dalam kita menjalani ibadah puasa, kita dikejutkan dengan kejadian pada 22 Ogos 2010, Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) telah masuk untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan kepada ahli-ahli PAS di Surau Al-Huda Kajang Sentral.

Kejadian ini hampir sama dengan kes Ahli Parlimen Seputih, Teresa Kok memakai skirt sahaja ketika menghadiri majlis berbuka puasa bersama imam dan ahli jawatankuasa Masjid Nurrusaadah di Cheras Baru, sebelum ini.

Selain itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar yang berucap di dewan utama sebuah masjid di Taman Sri Andalas, Klang Ogos tahun lalu.


Nampaknya masjid dan surau sudah menjadi mainan orang kafir dan DAP yang jelas mempunyai agenda tersembunyi untuk memecah belahkan umat Islam Malaysia. Kenapa ini boleh berlaku? Sedarlah wahai umat Nabi Muhammad SAW tentang mainan tersembunyi DAP dan kafir.

Dalam kes Teo, kafir Teo bukan sekadar masuk ke dalam surau, malah Teo pergi ke barisan saf pertama untuk berceramah kepada orang Islam di dalam surau. Pada waktu tersebut, jam 9.33 malam. Ini bermakna, sama ada Teoh memberikan tazkirah selepas selesai solat terawih atau antara solat terawih.

Ini sebenarnya satu penghinaan kepada umat Islam. Sudahlah diluar sana umat Islam dipijak dan dihina, di dalam surau dan masjid pun umat Islam dihina apabila ruang solat untuk kita sujud turut dipijak oleh orang kafir.

Kalau surau dan masjid pun bukan lagi menjadi hak kita orang Islam, apa lagi yang kita tinggal? Tidakkah kita semua fikir agenda tersirat orang kafir yang mahu lihat kita bergaduh dan bermusuhan dengan membuat tidakan kontroversi seperti ini. Orang kafir juga ingin buktikan betapa lemah dan senannya orang Islam untuk dipijak-pijak.

Buktinya Teo dengan senang dapat masuk ke dalam surau dengan memakai pakaian menampakkan susuk tubuh sehingga terbeliak biji mata jemaah surau itu menatap tubuh dan keputihan kulit Teo sehingga MUNGKIN menaikkan nafsu tok imam dan tok bilal surau itu.

Cuba lihat gambar di bawah ada seorang jemaah yang tidak dipastikan jawatannya sedang curi-curi jeling susuk tubuh Teo yang mungkin menaikkan nafsu syahwatnya.



Kepada umat Islam fikir-fikirlah. Bersatulah untuk agama Islam yang semakin diperkotak-katikkan oleh kafir laknat.

Ingat dan hati-hatilah. Mereka sudah berkempen sampai dalam surau dan masjid untuk bertazkirah, memberi sumbangan dan meraih undi daripada orang Islam.

Firman Allah SWT juga ada menjelaskan haram kaum muslimin membenarkan orang kafir memasuki Masjidilharam danberada di sekitarnya sebagaimana firman ALLAH S.W.T:

Maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan)orang-orang kafir musyrik itu najis. Oleh itu, janganlah mereka menghampiri Masjidilharam sesudah tahun ini.” – Surah al-Taubah: 28.

Manakala masjid selain Masjidilharam, ulama berselisih pendapat. Sebahagian mengharuskan dan sebahagian lagi mengharamkan diqiyaskankepada hukum Masjidilharam.
Pendapat paling tepat, harus membenarkan orang kafir memasuki masjid selain Masjidilharam sebagai maslahah (kepentingan agama) atau supaya mereka dapat mendengar apa yang ceramah yang disampaikan agar mereka tertarik dengan Islam.
Begitu juga dia harus memasuki masjid untuk meminum air, membuang air dan sebagainya.
Tsabit perbuatan Nabi s.a.w menambat Tsumamah bin Atsal al-Hanafi di dalam masjid sebelum Islam, menerima tetamu daripada kalangan kristianNajran sebelum mereka memeluk Islamdi dalam masjid dan banyak lagi. Tetapi,dia hendaklah berada di saf belakang dan tidak mengganggu kaum muslimin yang ingin menunaikan solat.

Memang kafir boleh masuk masjid tetapi dia perlu memakai jubah seperti pelancong yang melawat masjid negara yang dibenarkan memakai jubah untuk memasuki masjid selain diirigi oleh pemandu pelancong beragam Islam. Pelancong ini diterangkan dengan keindahan Islam bukannya orang Islam terngaga mulut mendengar kafir berceramah dalam surau atau masjid.

Hormati sensitiviti umat Islam termasuk menutup aurat sekiranya mengunjungi sesebuah masjid kerana bagi umat Islam, masjid merupakan tempat suci yang perlu dihormati. Ramai sahabat Islam yang sedih dengan apa yang berlaku. Ini bukan soal untuk meraih kepentingan politik, tetapi soal kesucian agama Islam itu sendiri. Bangkitlah berjihad wahai sahabat Islamku sekalian.

Wallahu a’lam.

Thursday, August 26, 2010

Pemuda Umno Pondan atau Tiada Telur?




Sebagai seorang ahli Pemuda Umno saya merasa amat malu bila melihat cara Pemuda Umno membuat bantahan di Kedutaan Indonesia hari ini.

Orang pijak bendera kita dan baling najis ke kedutaan kita, tetapi pemuda kita pergi bawa kertas dan hulur di pagar sahaja.

Pondan, Pemuda Umno memang pondan. Kurang-kurangnya bakarlah sekeping bendera Indonesia di depan kedutaannya.

Sewaktu kemuncak konfrontasi Malaysia-Indonesia, sekumpulan anak muda pada 17 September 1963 telah pergi ke bangunan Kedutaan Indonesia di Jalan Ampang dan menurunkan simbol Pancasila negara Indonesia lalu menggantikannya dengan bendera Malaysia.

Siapakah anak muda yang berani itu ? mereka ialah Samy Vellu dan Khalid Yunus.

Gambar diatas menunjukkan Samy Vellu dan Khalid Yunus berjaya 'menawan' Kedutaan Indonesia di Jalan Ampang KL.

Tetapi hari ini jangan kata nak turunkan bendera Indonesia, nak bakar sekeping bendera pun Zaki Zahid tak berani.

Sekarang terbukti sudahlah yang Samy Vellu lebih sayangkan negara ini berbanding dengan Pemuda Umno yang ada pada hari ini.

Keberanian dan semangat cintakan negara mu tetap ku kenang wahai Datuk Seri Samy Vellu dan Datuk Khalid Yunus.

dipetik dari ruangbicarafaisal.blogspot.com

DAP masuk Surau Al-Huda Kajang





apa jaminan teo nie ching BERSIH untuk melayakkan dia masuk masjid ?
tak pakai tudung,pakaian ketat silap aribulan datang bulan ?
apatah lagi kalau kaki seks bebas macam elizabeth wong ?

sundalan punya pas, kalau nak undi pun takkan sampai tahap gila babi macam ni !
22 Ogos 2010, Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) telah masuk untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan kepada ahli-ahli PAS di Surau Al-Huda Kajang Sentral. Bukan sekadar masuk ke dalam surau, malah Teo pergi ke barisan saf pertama untuk berceramah kepada orang Islam di dalam surau. Pada waktu tersebut, jam 9.33 malam. Ini bermakna, sama ada Teoh memberikan tazkirah selepas selesai solat terawih atau antara solat terawih.

Ini satu penghinaan kepada umat Islam. Apakah sampai tiada langsung wakil rakyat Islam untuk dijemput ke surau tersebut? Apakah tiada tempat lain untuk menyampaikan sumbangan dan ucapan hingga terdesak membawa masuk DAP memijak sejadah di saf pertama untuk memberi tazkirah? Mengikut Mazhab As Syafie, orang kafir haram dan ditegah sama sekali untuk masuk ke dalam masjid sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah At Taubah, ayat 28.

"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Ia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana" surah At Taubah ayat 28.

Al-Qurtubi, di dalam tafsirnya Al-Jami’ li-Ahkam Al-Quran melaporkan bahawa Ibn ‘Abbas r.a. berkata yang najis itu kesyirikan yang menjadi pegangannya, bukan tubuh badannya. Pegangan DAP masih lagi ideologi sosialis.

Orang Islam tidak akan miskin jika DAP tidak beri bantuan dan sumbangan. Mereka sudah berkempen sampai dalam surau dan masjid untuk bertazkirah, memberi sumbangan dan meraih undi daripada orang Islam. Ingat, mereka ada agenda yang tersendiri. Jika orang Melayu tidak sokong DAP, nescaya DAP tidak akan boleh berkuasa.

DAP hanya mahu kuasa melalui undi orang Melayu. Hari ini mereka akan berlakon baik, bila berkuasa nanti terserlahlah sikap sebenar DAP. Berhati-hatilah bangsaku. Apa yang Khmer Rouge buat pada orang Islam di Kemboja perlu diambil iktibar.

dipetik dari http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com

Tuesday, August 24, 2010

Melayu dah banyak mengalah

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Negeri Selangor (GPMS Selangor) mendesak UMNO, PAS dan badan-badan bukan kerajaan Melayu (NGO Melayu) agar mempertahankan pengetua sekolah yang didakwa menghamburkan kata-kata perkauman yang menghina pelajar Cina dan India pada satu majlis anjuran sekolah tersebut di Kulai, Johor.

GPMS Selangor juga nak ingatkan kepada Kementerian Dalam Negeri dan pihak-pihak berwajib, jangan berat sebelah dalam menangani isu perkauman atau isu-isu agama memandangkan apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini, yang rugi akhirnya adalah orang Melayu dan Islam.

Mengapa bila isu gereja dibakar, mudah dan cepat sahaja tindakan dan dakwaan dibuat, begitu juga dengan isu kepala lembu di Selangor.

Tetapi mana perginya kes ‘kepala babi yang dilempar ke dalam surau dan masjid’ yang berlaku beberapa bulan dahulu. Mana pergi kes tersebut?

Bila timbul isu pengetua sekolah yang didakwa menghamburkan kata-kata perkauman yang menghina pelajar Cina dan India pada satu majlis anjuran sekolah tersebut di Kulai, Johor cepat sahaja laporan dibuat dan mahu tindakan segera diambil terhadap pengetua tersebut.

Sehubungan dengan itu, GPMS Selangor akan bersama pengetua tersebut.

Melayu dah banyak mengalah. Dalam keadaan sekarang, kita memerlukan ketegasan daripada pimpinan, UMNO mahupun PAS. Kita tidak boleh lagi melayan tuntutan demi tuntutan, tuntutan yang akhirnya merosakkan keseimbangan antara kaum. Keseimbangan yang merosakkan kaum Melayu. Kaum Melayu sudah banyak beralah.

Jangan lupa sejarah. Sejarah menjadi bukti pada tahun 1957, satu persefahaman lain dibuat. Dari 31 Ogos 1957 hingga 31 Ogos 1958, kaum bukan Melayu yang mempunyai kelayakan pemastautinan dan lain-lain, tetapi tidak mengetahui bahasa kebangsaan, iaitu bahasa Melayu dibolehkan mendapatkan hak kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu.

Dalam masa satu tahun, lebih daripada 800,000 orang bukan Melayu menjadi warganegara. Ini adalah satu kelonggaran yang luar biasa. Kerajaan Perikatan juga menyediakan pendidikan aliran Cina dari darjah satu hingga enam dengan membelanjakan kewangan negara.

Pada hal negara lain seperti kita tidak melakukannya. Banyak peristiwa begini dalam sejarah kita. Kita perlu tahu sejarah kita. Juga kaum bukan Melayu perlu tahu.

Sehubungan dengan itu, GPMS Selangor sekali lagi mohon pertimbangan YB Dato’ Seri Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Kementerian Dalam Negeri agar jangan berat sebelah dalam mengambil tindakan terhadap satu-satu kes.

Pemimpin-pemimpin Melayu perlu tahu di mana garis pemisah antara tuntutan yang wajar dengan yang melampau.

Mohd Faizal Mohd Salleh
Pengerusi
GPMS Negeri Selangor

Kepada Nik Aziz... banyakkanlah Istighfar




Dewan Ulama PAS

Ogos 1963
“Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir dan haram."

Nik Aziz

23 April 1994
“Jika ada parti lain yang menentang kepimpinan PAS menjalankan pemerintahan cara Islam, ia adalah haram"

KOMEN AMBO: Kepada Nik Aziz banyakkanlah istigfar. Buangkan sikap ego, bongkak dan takbur yang selama ini ada dalam diri. Kenapa Nik Aziz selalu memandang rendah terhadap sesama Islam dan memperlekehkan orang Islam sedangkan orang kafir disanjung tinggi. Memang Nabi Muhammad SAW tidak pernah memusuhi orang kafir, tapi ingat Nabi Muhammad SAW sendiri tidak pernah memusuhi sesama Islam.
Kepada umat Islam, hati-hatilah kepada mereka yang memanipulasi agama demi kepentingan diri. Ingat, itu amaran Allah SWT di dunia akhir zaman. Jangan kita terpedaya.

Nik Aziz berani dengan Umno tapi.... kecut perut dengan Karpal





Laporan Bernama di bawah memperlihatkan pendirian tidak berubah DAP dan Karpal Singh terhadap prinsip asas acuan Pas :

"Pengerusi DAP Karpal Singh berkata hari ini beliau tidak bersetuju dengan cadangan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa cara terbaik menangani masalah jenayah dan sosial ialah meminda undang-undang sivil dan digantikan dengan undang-undang hudud.

Karpal berkata partinya tidak dapat menerima sebarang bentuk pelaksanaan hudud di negara ini.

"Adalah silap bagi orang seperti Nik Aziz bercakap sesuatu yang tidak boleh diperkenalkan di negara ini. Perlembagaan Persekutuan hanya membenarkan Kanun Keseksaan dan undang-undang sivil lain dan tidak ada ruang untuk undang-undang hudud," katanya pada sidang akhbar di ibunegara hari ini.

Karpal mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan itu semalam bahawa adalah wajar untuk berbalik kepada hudud oleh kerana beliau dakwa undang-undang sivil sekarang gagal mengawal jenayah dan penyakit sosial.

Namun, kata Nik Aziz, keutamaan mestilah menerapkan taqwa atau pendidikan agama terlebih dulu di kalangan rakyat.

Karpal berkata beliau amat jelas dalam perkara itu dan tidak mahu berhujah dengan Nik Aziz kerana pandangan beliau (Karpal) berdasarkan apa yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan negara sekular.

Karpal berkata pada 1988, Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa hanya undang-undang sivil terpakai di sesebuah negara sekular.

Katanya, beliau tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengenakan hukuman mati dalam kes buang bayi, dan menambah adalah lebih baik menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dan mengenalpasti punca masalah sebenar. - Bernama"

KOMEN AMBO: PAS sekali lagi kecut telur apabila kena sound dengan Karpal dan DAP. Sekali lagi kejantanan Tok Guru Nik Aziz teruji. Kalau sebelum ini dia berdegar-degar bertekak dengan Umno yang juga orang Islam, tetapi dengan orang kafir, Nik Aziz terus kecut perut sampailah ke telur.
Seperti sebelum ini amaran Karpal yang mencabar Pas supaya melangkah mayatnya dahulu sekiranya mahu menubuhkan Negara Islam. Itulah sikap PAS yang kononnya memperjuangkan Islam dan cakap macam-macam bila soal Islam.
PAS bukan berjuang atas landasan Islam tetapi hakikatnya takut kehilangan undi Melayu sehingga sanggup tunduk dengan Karpal yang terus mempertahankan prinsip menolak idea penubuhan Negara Islam dan perlaksanaan Hukum Hudud seperti yang pernah dicanangkan oleh Pas
Itulah Nik Aziz dan PAS sanggup bekerjasama dengan Kit Siang, Karpal dan Guan Eng tetapi enggan duduk semeja berbincang dengan UMno dan Islam.
Jadi itu bukti lemahnya Islam yang dicanang oleh PAS. Kalau tengokkan kemelut di Kelantan sekarang, masalah dalamannya cukup berat. Tok guru dalam persimpangan antara masalah keluarga dan negeri. Tapi kalau difikir2kan, eloklah Tok Guru berundur. Serahkan takhta MB itu kat orang lain. Ramai pemimpin Pas duk idamkan takhta MB Kelantan tu. Kalau tidak orang dalam Pas pun, ramai pemimpin DAP atau PKR duk berangan nak jadi MB Kelantan (Kalau betul Tok Guru nak bagi orang bukan Islam jadi MB). Ye lah, tanah di Kelantan banyak lagi yang belum terusik.
Baik Tok Guru duduk kat pondok ajar anak2 Kelantan hal agama, dari cakap bab agama tak tentu pasal yang lagi memeningkan orang Islam. Di Kelantan banyak anak perempuan yang pakai nampak pusat & nampah lurah dada & bontot. Turunkan la papan bilboard yang paparkan Tok Guru sedang berdoa sambil menitiskan air mata yang banyak di Kelantan itu. Tak perlu tunjuk tengah menangis masa berdoa. Nak gunakan agama untuk kepentingan diri ke. Orang lain pun kadang2 menangis juga berdoa atas sejadah. Tapi air mata yang menangis masa berdoa itu antara dua, sama ada sebab merayu dan merintih mohon sesuatu dimakbulkan atau berdoa mohon keampunan sebab banyak dosa. Tok guru yang mana satu?
Islam agama yang sangat suci dan sangat indah. Sukar hendak digambarkan dengan kata2. Tapi kalau pemimpin dan ahli Pas sendiri pun perangai macam entan apa2, jangan guna nama Islam, buat malu jer. Kadang2 manusia yang tidak berserban, tidak berkopiah, tidang bertudung litup, hatinya lebih suci, lebih mulia

Friday, August 20, 2010

Apabila Melayu Bersuara dituduh rasis tetapi kalau Cina India memekik tidak mengapa!

Perkembangan rasis yang makin menarik. Seorang Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Puan Siti Inshah Mansor didakwa membuat kenyataan rasis dengan mengatakan murid Cina sebagai pendatang(ada yang mengatakan balik ke China) dan murid India yang memakai gelang sebagai seperti anjing.

Sebanyak 17 laporan polis telah dibuat dan beliau bakal didakwa di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan, membawa hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. Lim Kit Siang mendesak beliau dipecat, Chua minta beliau di tukar kepada kerja-kerja kurang penting sahaja. Baca sini.

Ini satu lagi episod yang memalukan. Rasis, atas nama apapun memang wajar diselar. Isunya adalah bagaimana sesuatu golongan itu memainkan sentimen dan menuntut 'keadilan'. Apabila Namewee menghina Negaraku, Islam dan bahasa Melayu, Lim Kit Siang berlembut dan sedikit mempertahankan pemuda berusia 24 tahun itu. Namewee juga memprovokasi kemarahan orang Melayu tetapi kerana dia Cina pejuang keadilan seperti Lim Kit Siang tidak minta dia dihukum dengan keras. Dua tindakkan rasis, dua penilaian berbeza, dua spin yang berbeza dan dituntut 'keadilan' yang berbeza.

Selepas beberapa bulan, Kerajaan Malaysia sendiri sudah melupakan tindakkan tidak patriotik Namewee, apa lagi orang Melayu. Sepatutnya beliau dilucutkan kerakyatannya. Tapi itulah 'keadilan' orang Melayu, suka menghukum bangsa sendiri untuk memuaskan hati kaum lain.

Datuk Ahmad Ismail juga menjadi mangsa 'polisi' ini. Beliau digantung selama 3 tahun dari memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera kerana membuat kenyataan berdasarkan fakta kaum Cina keturunan pendatang. Aneh, UMNO dari Presiden hingga ke Ketua Pemuda tidak menuntut apa-apa tindakkan kepada Presiden MCA baru-baru ini selepas Chua minta dihapuskan kuota 30% ekuiti bumiputera.

Hanya Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyidin Yasin 'berbalas pantun' dengan Chua, tapi selepas itu tidak ada 'suara keras' dari UMNO. Pergerakan Pemuda lebih berminat mendesak kerajaan menghukum Siti Inshah dari bangkit mempertahankan Timbalan Presidennya.

Datuk Nasir Safar didesak untuk meletakkan jawatan kerana membuat kenyataan yang juga rasis. Pemimpin HINDRAF yang memburuk-burukkan nama baik Malaysia tidak pula ditarik kewarganegaraannya. Dua kesalahan, hanya Melayu perlu dihukum. Ultra kiasu tidak akan puas. Saya mengesyaki mereka akan menuntut lebih banyak 'darah' Melayu yang dilabelkan rasis hingga Melayu dalam ketakutan. Rasis memang menjijikkan, tetapi hukuman yang double standard yang saya persoalkan.

Melayu lain hanya diam, kerana mudah lupa. Cina dan India mempunyai ingatan yang lama. Peristiwa Siti Inshah ini akan menjadi 'modal' mereka hingga ratusan tahun nanti, Percayalah.

Kenapa kalau Melayu bersuara kita dituduh rasis dan macam-macam lagi. Tatapi Cina dan India bersuara tidak mengapa??? Apa ni? Mana adil macam ini. Orang Melayu sudah puas mengalah dan Melayu tidak akan mengalah lagi!

Ramai dari kita tidak tahu tentang kematian seorang pekerja UMNO bernama Kasim bin Omar telah dibunuh oleh orang Cina dari Parti Buruh pada 24 April, iaitu tidak sampai sebulan sebelum 13 Mei. Allahyarham juga telah disimbah mukanya dengan cat merah. Pemimpin UMNO mengkebumikan beliau secara senyap-senyap kerana bimbang berlaku rusuhan kaum. Rusuhan tetap berlaku pada 13 Mei 1969 apabila Parti DAP dan Gerakan menang dan keterlaluan menghina Melayu.

Saya rasa tidak ramai orang Melayu yang mengingati Allahyarham. Mari kita baca Al Fatihah buat beliau. Baca juga talkin untuk kuasa Melayu yang kian terhakis, malap dan bakal berkubur.

Al Fatihah.