Wednesday, September 8, 2010

DAP dan PKR bertopengkan komunis

Kenyataan ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Pihak berkuasa diberi masa tempoh sehingga Jumaat ini untuk memberi maklum balas terhadap laporan polis berhubung isu seorang pegawai penyiasatnya yang didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman.

Jika tidak, isu itu akan dimajukan kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussien, kata ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Katanya, tidak sepatutnya pengadu, Loh See Mooi disuruh balik balik ke China semata-mata dianggap tidak memahami bahasa Melayu.

Lim menjelaskan suri rumah berusia 51 tahun itu, membuat laporan di balai polis Sentul pada 24 Ogos lalu selepas disamun yang menyebabkan beliau kehilangan dompet dan beberapa dokumen.

Lim mendakwa pegawai penyiasat yang ditugaskan untuk mengambil keterangan Loh bagaimanapun memberitahu dia dan anaknya supaya balik China kalau tidak pandai cakap Melayu selepas anak perempuan Loh mula bercakap dalam bahasa Inggeris.

Lim mendakwa Loh dan anak perempuannya berasa terkejut dengan jawapan pegawai terbabit lalu bertanya dalam bahasa Melayu, mengapa pegawai tersebut menanggap beliau tidak dapat bercakap atau memahami bahasa Melayu.

Komen saya: Memang patut pun Cina pergi balik negara China. Lagi pun ramai Cina yang ada di Malaysia ini bukan keturunan asal Cina yang diberi kerakyatan semasa merdeka dulu sebaliknya masuk secara haram dan berstatus PRC (Pendatang rakyat Cina). Sebab itu kebanyakan dari mereka kita tengok tidak faham berbahasa Melayu.
Lagi pun memang patut mereka balik ke China sebab tidak hormat Perlembagaan Negara. Kalau rasa hendak duduk Malaysia, hormat sikit hak orang Melayu dan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.
Orang Cina sepatutnya bersyukur kerana ramai orang Cina di negara China sendiri tidak cukup makan dan tiada peluang pekerjaan. Jadi, hargailah apa yang ada di Malaysia ini.

No comments:

Post a Comment