Sunday, December 27, 2009

Antara kokurikulum dan buku

Pengiraan merit yang diguna pakai ketika ini iaitu 90 peratus bagi akademik dan 10 peratus kokurikulum sebagai syarat kemasukan ke ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) akan diubah mulai tahundepan.
Maknanya, lepas ni murid/pelajar sekolah kena aktif la dalam pengakap, bulan sabit merah, kadet remaja sekolah dan macam2 persatuan lain yang ada di sekolah. Selain itu, selepas ini kena aktif la sukan, baru dapat sijil. Bukan macam sebelum ni sekadar daftar je dalam persatuan atau kelab sukan, tetapi jadi ahli tidur.
Kalau Kementerian Pelajaran benar2 hendak melaksanakannya, baguslah tidak la lahirkan pelajar ulat buku semata2. Kreativiti tiada. Kalau dilihat pelajar yang aktif dalam kokurikulum di sekolah sebenarnya pemikiran mereka lebih luas dan matang.
Tetapi, harap2 Kementerian Pelajaran sediakan kemudahan sukan di sekolah2 secukupnya. Tapi, macam mana sekolah yang tiada padang? Jumlah guru sukan pun mesti ditambah dan biarlah berkualiti. Jangan nama guru sukan, tetapi nak tendang bola pun tidak reti. Jangan pula sebab nak menampung dasar baru pendidikan, kementerian terpaksa lahirkan guru sukan kaki bangku.
Selain itu, eloklah juga kalau dipertimbangkan bina satu lagi sekolah sukan di Malaysia ini......

No comments:

Post a Comment