Sunday, December 27, 2009

Macam2 cadangan bila accident

Kalau accident, macam2 idea, pandangan kita dengar. suruhanjaya macam2 suruhanjaya. hasilnya sama. Kalau kita tengok yang jaga bab pengangkutan ini banyak. LPKP, JPJ, JKJR dan macam2. Belum lagi polis trafik.
Rakyat sudah bosan dengan perkataan kita akan mesyuarat, kaji selidik, tingkatkan pemantauan, tindakan tegas akan diambil. Alih2 punca bas accident tetap sama. pemandu mengantuk dan tidak cukup rehat.
Cuba penguatkuasa di jalan raya tengok bas dan lori di jalan persekutuan atau lebuh raya. Parking sesuka hati di tepi jalan. Lampu brek tambahan selalu rosak, tidak nyala. Selalu tayar meletup. Punca kemalangan benda yang sama.
Mana perginya kamera penguatkuasaan automatik (AES). Cadangan sudah bertahun. Dari dulu lagi asyik dalam peringkat kajian dan percubaan. Banyak negara menggunakannya dan sudah terbukti berkesan menurunkan statistik kemalangan.
Sebagai manusia dan pemerintah di negara yang dicintai ini, kita hanya merancang, selebihnya tuhan menentukan. InsyaAllah, jika kerja yang dilakukan ikhlas dan demi rakyat, ada ganjarannya nanti.
Tapi, kalau kadar kemalangan dijadikan salah satu KPI Menteri dan kementerian menarik jugak kan....

No comments:

Post a Comment