Tuesday, December 29, 2009

Nasib Melayu seperti telur dihujung tanduk

Selepas Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12, ramai mula membicarakan soal ketuanan Melayu dan ada yang mendakwa nasib bangsa Melayu di tanah air sendiri mula terancam. Melayu mungkin menjadi penumpang di bumi yang pernah di panggil Tanah Melayu.
Ramai menyuarakan kebimbangan kedaulatan politik Melayu tercabar dengan peralihan sokongan orang Melayu kepada Umno seperti dilihat pada PRU lalu.
Semua perkara yang berkaitan dengan Melayu disentuh dan kalau boleh perkataan Melayu tidak boleh ada atau di dengar di bumi Malaysia. Sampai begitu sekali teruknya. Sekarang ini hati orang Melayu sering terguris. Sedih melihat nasib Melayu yang dilihat semakin layu... Orang muda India dan Cina sekarang tidak tahu hormat Melayu. Lagak dan samsengnya lain macam sikit.
Lebih daripada itu, konsep Ketuanan Melayu yang selama 50 tahun sunyi dan tidak dipersoalkan, tiba-tiba menjadi kritikan di kalangan pemimpin bukan Melayu. Lebih menyedihkan ada pemimpin Umno yang terikut2 rentak politik pembangkang.
Takkan Melayu hilang di dunia? Tak mustahil suatu hari nanti akan hilang Melayu di dunia ini kerana ramai perempuan Melayu sekrang berebut2 nak kahwin dengan Mat Salleh, Pak Arab, Mat Bangla dan mcm2 Mat dan Pak lagi. Kalau tinggal pun Melayu hanya pada nama saja, tapi identiti Kemelayuan itu sudah hilang.

No comments:

Post a Comment