Tuesday, December 29, 2009

Berundurlah Tok Guru

Kalau tengokkan kemelut di Kelantan sekarang, masalah dalamannya cukup berat. Tok guru dalam persimpangan antara masalah keluarga dan negeri. Tapi kalau difikir2kan, eloklah Tok Guru berundur. Serahkan takhta MB itu kat orang lain. Ramai pemimpin Pas duk idamkan takhta MB Kelantan tu. Kalau tidak orang dalam Pas pun, ramai pemimpin DAP atau PKR duk berangan nak jadi MB Kelantan (Kalau betul Tok Guru nak bagi orang bukan Islam jadi MB). Ye lah, tanah di Kelantan banyak lagi yang belum terusik.
Baik Tok Guru duduk kat pondok ajar anak2 Kelantan hal agama, dari cakap bab agama tak tentu pasal yang lagi memeningkan orang Islam. Di Kelantan banyak anak perempuan yang pakai nampak pusat & nampah lurah dada & bontot. Turunkan la papan bilboard yang paparkan Tok Guru sedang berdoa sambil menitiskan air mata yang banyak di Kelantan itu. Tak perlu tunjuk tengah menangis masa berdoa. Nak gunakan agama untuk kepentingan diri ke. Orang lain pun kadang2 menangis juga berdoa atas sejadah. Tapi air mata yang menangis masa berdoa itu antara dua, sama ada sebab merayu dan merintih mohon sesuatu dimakbulkan atau berdoa mohon keampunan sebab banyak dosa. Tok guru yang mana satu?
Islam agama yang sangat suci dan sangat indah. Sukar hendak digambarkan dengan kata2. Tapi kalau pemimpin dan ahli Pas sendiri pun perangai macam entan apa2, jangan guna nama Islam, buat malu jer. Kadang2 manusia yang tidak berserban, tidak berkopiah, tidang bertudung litup, hatinya lebih suci, lebih mulia.
Saya melihat sendiri sikap penyokong Pas ketika pilihan raya kecil Bagan Pinang, lelaki dan perempuan (rasa orang Islam sebab berkopiah dan bertudung) melompat2 memaki orang BN. Lebih menyedihkan ada dua tiga orang perempuan yang tersilap jalan, lalu dikalangan penyokong Pas, perempuan2 itu dimaki dan dihambur kata2 lucah. Lebih menyedihkan penyokong Pas yang perempuan itu turut memaki hamun penyokong perempuan BN itu. Allahuakbar... Allah Maha Besar menyedihkan perangai oleh orang yang mengaku pejuang Islam. Penyokong Pas lelaki itu berkopiah, yang perempuan Pas pula bertudung labuh. Ini kah Islam yang diajar oleh Tok Guru. Nauzubillah...
Saya mengaku jahil bab agama, tetapi malu bila melihat gelagat itu. Orang kafir hanya ketawa terbahak2 di dalam hati melihat gelagat orang Islam bermusuh sesama Islam. Jangan ingat sudah berkopiah dan pergi masjid lima kali sehari, diri sudah rasa tinggi, ilmu agama tinggi. Tiada guna pergi masjid, dengar ceramah agama, tapi sebaik saja turun tangga masjid, mengumpat orang...

No comments:

Post a Comment