Wednesday, December 30, 2009

Bukan Anti Cina dan India

Saya bangsa Melayu dan beragama Islam. Saya dibesarkan dalam kem tentera... Kem Terendak, Kem Kinrara dan Kem Desa Pahlawan. Alhamdulillah, saya dah tanya abah saya pasal kehilangan enjin pesawat pemintas F5E milik Tentera Udara Malaysia (TUDM), dia cakap dia tidak terlibat. hehehe.
Berbalik kepada 1Malaysia. Saya setuju gagasan DS Najib itu. Niatnya murni dan ikhlas untuk menyatukan rakyat berbilang kaum di bumi Malaysia. Saya sebagai orang Melayu dan Malaysia, 110 peratus menyokong gagasan itu.
Semasa sekolah rendah dulu, rakan kelas saya ada India dan begitu juga masa sekolah Menengah ada Cina dan India. Saya tiada masalah untuk berkomunikasi dengan mereka.
Tetapi, saya kecewa sejak akhir2 ini apabila ada jaguh dari kalangan kaum Cina dan India seolah2 hendak bermain api dengan mengambil kesempatan dari gagasan itu. Mula mintak macam2, cakap macam2 dan tuntut benda yang tidak masuk akal.
Kalau sayangkan bumi Malaysia, hentikanlah permintaan mengarut yang seolah2 cuba menafikan hak kaum Melayu. Percayalah, kaum Melayu tidak mahu bermusuh dengan Cina atau India. Tidakkah kita semua rasa gembira apabila Melayu, Cina dan India dapat duduk semeja bersembang dan bergelak ketawa dan bermain bola sama-sama. Janganlah kerana seorang dua pemimpin yang bodoh dan berlagak pandai itu cuba menjadi jaguh dengan bercakap benda yang langsung tidak berfaedah. Selama ini kita hidup aman damai, kenapa diungkitkan benda yang bukan2.
Kepada golongan muda Melayu, Cina dan India, ingatlah keamanan bukan barang untuk dipermainkan. Ingatlah pesan orang2 tua jangan dijolok sarang tebuan, janganlah bermain dengan api. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
Sama2lah kita bangunkan bumi Malaysia dengan semangat 1Malaysia. Selagi kita berpegang kepada Perlembagaan Negara, selagi itu kita akan terus bersama. Ini kerana Perlembagaan Negara tidak pernah meminggirkan mana2 kaum.

No comments:

Post a Comment