Saturday, January 16, 2010

Adakah giliran MRSM dan UiTM pula selepas MTD?

Saya tertarik dengan penambahan kuota pelajar bukan Melayu di Maktab Tentera Diraja (MTD) sehingga 30 peratus. Maknanya, selepas ini kalau boleh semua nak tambah la bagi bukan Melayu ramai.
Semua nak tambah, habis yang Melayu tidak ramai contohnya dalam kuota sewa dekat lot2 kedai yang hampir 100 peratus dimonopoli oleh kaum Cina, Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang monopoli kaum cinanya begitu jelas dan begitu juga Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan kolej2 swasta yang dimonopoli oleh kaum bukan Melayu macam mana.
Kepada kerajaan, jangan terlampau buka dan semua hendak tambah sebab ingin jaga kaum lain. Itu buka, ini buka, jadi apa yang Melayu ada. Sudahlah kawasan perumahan kaya dan perniagaan di Malaysia ini Melayu tidak pegang.
Saya ingin mendapat penjelasan adakah selepas ini kerajaan akan tambah juga kuota kaum lain di sekolah berasrama penuh (SPB) dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) lain di negara ini.
Orang Melayu tertanya2 status Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan IPTA. Saya difahamkan kalau di MRSM, UiTM kuota bukan Melayu 10 peratus. Adakah ini pun akan ditambah?
Adakah semua ini akan dibuka. Sekarang ini macam2 kita dengar. Kaum lain cakap Mara bukan lagi hak ekslusif orang Melayu. Betul ke macam itu.
Kenapa ini semua berlaku. Orang Melayu keliru dan tertanya2. Perlu ke semua ini dilakukan.

No comments:

Post a Comment