Thursday, January 14, 2010

Rakyat tidak buta

Kementerian Dalam Negeri perlu mengkaji semula pengeluaran visa sejurus tiba (VOA) yang diperkenalkan kerajaan sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) bagi mengelakkan `pelancong' menyalahgunakan kemudahan itu. Jangan kerana hendak tingkatkan rating pelancong ke Malaysia VOA dikeluarkan secara sesuka hati. Jangan korbankan negara dengan benda2 bodoh2 untuk naikkan nama kementerian dan Menteri yang bertanggungjawab. Ini kerja yang tidak masuk akal.
Tiada guna kita berbangga pelancong ramai datang ke Malaysia tapi akhirnya penduduk Malaysia merana. Saya percaya ramai pelancong yang menyalahgunakan kemudahan berkenaan dengan tinggal lebih tempoh, termasuk bekerja secara haram di negara ini.
Rakyat tidak buta dengan perkara ini. Tetapi Kementerian Pelancongan dan KDN buat2 buta demi untuk menampakkan Malaysia ini tumpuan pelancong. Saya harap kerajaan bertegas dalam isu ini dan saya yakin DS Najib dan barisan pemimpin kerajaan ada formula terbaik untuk mengatasi ini.
Saya cintakan negara dan semua rakyat sayangkan Malaysia. Kita tidak mahu nasi menjadi bubur kacang yang dah basi yang tidak sedap di makan kerana kelemahan sistem dan undang2 kerajaan sendiri.
Saya sudah bosan. Hampir setiap hari ada saja kedengaran masalah sosial dan jenayah membabitkan warga asing. Kenapa mereka bersepah2 dan senang sangat masuk ke Malaysia. Macam Malaysia ini tidak ada sempadan. Senang sangat masuk. Penguatkuasa sempadan yang buta atau siapa yang buta. Apa pun, rakyat sekarang tidak buta. Ingat2lah.
Apa pun, DS Najib dan menteri yang bertanggungjawab perlu selesaikan perkara ini secepat mungkin. Bumi Malaysia perlu dibersihkan dari warga tidak sah ini. Bumi Malaysia hanya perlu didiami oleh orang Melayu, orang Cina, orang India dan masyarakat peribumi lain yang sah saja. Orang India yang tidak sah, orang Cina tidak sah, orang Indonesia tidak sah, orang Myanmar tidak sah, orang Bangladesh tidak sah, orang Afrika tidak sah dan orang2 lain yang tidak sah perlu diusir dengan segera.
Jangan sampai rakyat kita mengamuk. Ruginya nanti negara dan kerajaan. Saya yakin kerajaan mampu atasi isu ini.

No comments:

Post a Comment