Friday, January 22, 2010

Cakap siang pandang2, cakap malam dengar2, jangan sampai kena tendang

Saya merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad yang disiarkan oleh media Malaysia Kini semalam, Khamis 05 Safar 1431/21 Januari 2010 (versi Bahasa Melayu). YB Khalid menyatakan larangan penggunaan kalimah ALLAH yang terkandung didalam Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 "sudah ketinggalan zaman" dan perlu dikaji semula untuk tujuan dimansuhkan.
Kenyataan YB Khalid ialah.. “Bagi pandangan saya, ya (ketinggalan zaman). Dan ia bercanggah sebenarnya dengan semangat di sebalik usaha dakwah Islam. Saya menyeru untuk ia dibincang, untuk dibuka untuk dibincang.
“Bukan kata sudah buat, okeylah semua ikut sahaja, lepas itu tidak boleh kaji balik sama sekali. Itu satu kaedah dan pendekatan yang jumud dan tidak harus ada pada umat Isla.," kata Khalid.
Saya melihat kenyataan YB Khalid ini tindakan melampau dan kemuncak kepada penghinaan besar beliau terhadap agama Islam dan institusi Islam dinegara ini khususnya bagi negeri Selangor. Pada saya ianya satu kenyataan yang melambangkan sikap angkuh dan sombong dan berasa diri hebat tanpa mengambil kira pandangan orang lain.
Kepada YB Khalid, nasihat saya jangan rasa diri hebat bila berada di kerusi empuk itu. Ingat. bila2 masa nyawa YB boleh dicabut yang maha kuasa. Kalau bercakap, pandang depan, kiri, kanan dan belakang. Jangan jadikan diri hero orang kafir semata2 hendak menjada kerusi empuk itu.
YB, jangan cabar orang Islam di Malaysia dan jangan jadi bodoh dan barua orang kafir! Jangan YB jadi penderhaka kepada kaum sendiri dan agama Islam.
Kenyataan YB adalah suatu penghinaan terhadap Yang DiPertuan Agong yang menitahkan supaya agama Islam dan peruntukkan Perlembagaan berkaitan Islam hendaklah dihormati.
Bukankah Sultan Selangor sudah bersetuju kalimah Allah dilarang oleh bukan Islam. Jangan cabar Agong, Sultan dan keputusan Majlis Fatwa Negeri. YB, pesanan saya, cakap itu hati2. Berhenti dari membangkitkan kemarahan umat Islam di negara ini.

No comments:

Post a Comment