Sunday, January 10, 2010

Pemimpin pembangkang riak, sombong dan takbur

Semasa sekolah dulu di sekolah rendah, ustazah saya selalu berpesan, kita jangan riak, sombong dan takbur sesama manusia. Jangan suka untuk mengata orang dan cakap orang itu tidak betul, orang itu tidak kena dan macam2lagi. Saya ingat pesan itu sampai bila2. InsyaAllah.
Ustazah juga berpesan, andai kita menjadi pemimpin suatu hari nanti, tidak kiralah pemimpin keluarga sekalipun, jadilah pemimpin yang adil dan jangan riak, sombong dan takbur. Jangan jadi pemimpin yang hanya tahu melihat kesalahan orang, padahal diri sendiri penuh dengan kekurangan dan kesilapan.
Dalam kancah politik sekarang, saya lihat sesetengah pemimpin PKR dan Pas (bukan semua) sangat riak, sombong dan takbur bila bercakap. Sesetenganya bila bercakap seolah2 dia adalah manusia paling sempurna di dunia ini. Semua yang orang buat salah. Itu salah, ini salah walau benda yang dibuat itu memberi manfaat kepada rakyat.
Tidak perlu saya cakap pemimpin pembangkang mana yang riak, sombong dan takbur itu. Saya percaya dan yakin rakyat boleh melihat dan menilainya sendiri. Saya meluat melihat pemimpin sebegini. Hanya tahu bercakap untuk kepentingan sendiri, padahal diri sendiri penuh dengan kekurangan.
Kalau pemimpinnya pun perangai macam itu, maka tidak hairanlah perangai sedemikian menjadi ikutan pengikutnya. Selalu rasa diri bagus, alim dan serbaserbi sempurna.
Ingat, kita di dunia adalah manusia yang sangat hina di sisi Allah SWT. Sedarlah diri. Jangan rasa diri itu hebat, jangan rasa diri itu sempurna. Jangan mengkafirkan orang sesuka hati. Ingat, kita semua akan mati. Biarlah Allah SWT yang menentukan siapa ke syurga dan siapa ke neraka. Bukan Tok Guru dan bukan juga Anwar Ibrahim.

No comments:

Post a Comment