Wednesday, January 20, 2010

Jangan lagi dijolok sarang tebuan

Lapan orang, termasuk dua beradik dan bapa saudara mereka ditahan polis dalam operasi dua hari bermula kelmarin, kerana disyaki terbabit dalam kes pembakaran Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati Hulu Klang di sini, dua minggu lalu.
Penahanan itu diharap dapat menyelesaikan kes itu. Namun, disebaliknya tersirat seribu satu pengajaran dan pengertian. Bagaimana jangan sesekali kita bermain dengan api dan jangan sesekali mencetuskan isu sensitif. Apabila tinggal di dalam masyarakat berbilang bangsa dan agama, kita perlu hati2. Sikap toleransi orang Islam dan Melayu jangan sesekali diambil mudah. Saya lihat orang Cina dan India seakan tidak menghargai apa yang orang Melayu dan Islam di negara ini berikan.
Saya harap usah dicetuskan lagi benda2 mengarut dan sensitif. Ingat, sarang tebuan usah dijolok. Berhentilah dari memperlekehkan Islam dan hak2 orang Melayu.
Apa lagi yang orang Kristian hendak? Cukuplah mencetuskan provokasi. Jangan ingat apabila lapan orang lelaki Melayu itu ditahan, selepas ini tidak akan ada lagi gereja akan dibakar. Saya sangat khuatir jika isu kalimah Allah ini sekali lagi akan timbul, dan mungkin juga pelbagai isu lain berkaitan agama dan bangsa ditimbulkan, tidak mustahil ia akan berlaku lagi dan mungkin lebih parah. Saya percaya semua rakyat tidak mahu itu berlaku. Jadi, ingatan saya berfikrlah secara waras dan rasional apabila tinggal dalam masyarakat berbilang kaum dan agama. Pengorbanan orang Islam dan Melayu di negara ini wajar dihargai.

No comments:

Post a Comment