Wednesday, January 13, 2010

Jangan cakap banyak, TOLONG buat kerja

Kisah hampir 40,000 warganegara India HILANG selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh dan perkara itu merupakan isu yang membimbangkan negara. Ke mana mereka ini? Kalau begitu ke mana mereka menghilang? Senangnya mereka berkeliaran walau tanpa permit sah?
Saya tertanya2 macam mana perkara ini berlaku? Di mana polis, Imigresen dan penguat kuasa lain. Mereka goyang kaki ke? Sebenarnya perkara ini yang merisaukan rakyat Malaysia. Benda2 ini yang menyebabkan rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan. Kadang2 kebaikan kerajaan ditenggelami oleh kemarahan rakyat tentang isu macam ini.
Kalau kita tengok, bukan hanya warganegara India saja yang HILANG, tetapi ramai lagi warganegara Indonesia, Bangladesh dan Myanmar sehinggalah warga Afrika yang tinggal secara haram di bumi Malaysia.
Ini bukan perkara main2 dan saya harap kerajaan mengambil serius perkara ini. Perkataan retorik seperti TINDAKAN TEGAS AKAN DIAMBIL, KITA AKAN KETATKAN KAWALAN SEMPADAN, PENGUATKUASAAN AKAN DIJALANKAN DARI SEMASA KE SEMASA, OPERASI BERSEPADU AKAN DILAKUKAN, PEMANTAUAN AKAN DITINGKATKAN dan perkataan yang seangkatannya sudah muak di dengar. Apa yang rakyat hedak sekarang bersihkan segera bumi Malaysia dari warga asing yang tiada permit. Hadkan kehadiran mereka di bumi Malaysia. Saya rimas dan rakyat Malaysia rimas dengan gelagat mereka yang biadap dan kurang ajar.
Kalau penguat kuasa tidak tahu di mana mereka ramai berkumpul, ini saya nak beritahu. Kawasan Pantai Dalam, Selayang, Bandar Baru Selayang, Pandan Indah, Pandan Mewah, Keramat, Chow Kir, Masjid India, Klang, Bukit Jawa dan banyak lagi. Saya bagi sikit dulu, nanti tidak terkejar pula penguat kuasa nak buat operasi.
Bukan hendak memburukkan penguatkuasa, apabila ini berlaku, rakyat akan cakap penguatkuasa rasuah. Kalau tidak rasuah, benda ini tidak akan berlaku. Saya dan ramai lagi warganegara Malaysia yang lain pasti pernah mengalami situasi di mana kita melihat peronda polis menahan warga asing. Sambil lalu, kita lihat polis sedang bertanya sesuatu kepada warga asing itu. Kelihatan polis seolah2 bertanya sesuatu dari beberapa orang warga asing itu. Agak lama polis bercakap. Kalau betul warga asing itu ada permit sah, sudah tentu polis akan lepaskan warga asing itu. Tetapi, kenapa lama sangat polis soal siasat. Mesti ada sesuatu yang tidak kena. Jadi, rakyat akan buat kesimpulan polis itu ambil rasuah. Saya pasti, ramai dari kita pernah melihat situasi seperti itu.
Saya berani katakan, kalau semua penguatkuasa digerakkan dalam satu hari di seluruh negara, berapa puluh ribu warga asing yang tidak akan permit sah akan ditangkap. Tapi, itu tidak pernah dibuat. Kepada penguatkuasa yang bertanggungjawab, buat lah betul2. Jangan kerana rasuah, negara akan musnah dan dibanjiri warga asing.
Saya harap kerajaan lebih serius dalam perkara ini. Rakyat Malaysia sudah rimas dengan kebanjiran warga asing. Rakyat tidak selesa dan rimas.
Saya harap kerajaan dan penguat kuasa jangan banyak cakap, tolong buat kerja dengan serius.

No comments:

Post a Comment