Sunday, January 10, 2010

PKR, jangan cakap je lebih

Saya pergi melihat sendiri kerosakan Gereja Metro Taber Nacre A/G Catholic, di Desa Melawati yang rosak akibat dilembar bom api. Agak teruk juga kerosakannya. Perabot dan buku musnah terbakar.
Sebelum itu Menteri Pengangkutan yang juga Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat melawat kirakira jam 12.30.
Kira-kira jam 2.15, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang Timbalan dan Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa tiba. Kira-kira 20 minit selepas itu pula tiba Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan. Ketika itu saya masih ada lagi disitu.
Ketika masih berada di sana saya melihat beberapa polis trafik tiba dan meninjau keadaan sekeliling. Saya difahamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dijadualkan datang melawat kira-kira jam 5 petang.
Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin dan Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan.
Nampaknya bagus PM dan pemimpin2 lain sentiasa cuba memenuhi tuntutan rakyat dan meninjau sebarang masalah membabitkan hal rakyat walau sibuk dengan macam2 tugasan rasmi lain. Najib turut mengumumkan peruntukan RM500,000 kepada Gereja Metro Tabernacle membolehkan pihak pentadbiran gereja berkenaan membangunkan rumah ibadat itu di tempat lain.
Hadi Awang dan beberapa pemimpin Pas pun bagus datang melawat. Ia sebagai bukti Islam tidak sukakan keganasan dan Islam sentiasa inginkan pendamaian.
Jadi, sebagai simbolik harap2 orang bukan Islam jangan lagi bangkitkan benda2 sensitif pasal Islam. Hiduplah dalam aman damai dan hormati Perlembagaan Negara dan hayati Rukun Negara. Tidak ada guna kita melatah tidak tentu pasal mengikut rentak dua atau tiga individu yang ada kepentingan peribadi.
Kalau keharmonian negara musnah, kita yang rugi. Apabila keharmonian musnah, akan ada campur tangan asing dan inilah yang ditunggu oleh banyak pihak yang ada kepentingan peribadi. Saya tidak mahu ini berlaku dan saya percaya 99 peratus rakyat Malaysia pun tidak ingin ini berlaku.
Dalam kekalutan ramai pemimpin Islam dan bukan Islam yang hadir melawat gereja yang rosak itu, saya tertanya2 juga mana perginya Datuk Seri Anwar Ibrahim dan konco2nya. Mereka ini ada dalam Malaysia atau sedang sibuk di luar negara menjaja ceita keburukan Malaysia.
Kalau mereka sudah datang tanpa pengetahuan saya, saya minta maaflah. Sebab dari pagi sampai petang saya berada di tempat kejadian, kelibat mereka saya tidak nampak pun. Cakap pemimpin yang ambil berat hal rakyat. Batang hidung pun tidak nampak. Cakap je lebih. Bergegar2. Apa pun tak nampak.
Sudah la, rakyat sudah muak. Tak nampak apa pun yang PKR buat. Makin tunggang langgang ada la. Mungkin pemimpin PKR sedang sibuk dengan masalah dalaman sebab itu tak sempat melawat. Lupa, Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim baru letak jawatan.
Peletakan jawatan Salehuddin itu adalah satu tamparan hebat kepada PKR yang dilanda masalah dalaman, selain Anwar mungkin melalui satu lagi perbicaraan mahkamah yang panjang atas dakwaan kes liwat.
Sumber parti sudah lama mendedahkan pergeseran beliau dengan segelintir pemimpin parti menyebabkan keadaan tidak selesa.
Antaranya perbezaan pendapat beliau dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, yang setia kepada Anwar, dalam isu mengambil alih Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) oleh kerajaan Selangor.
Bulan lalu, Salehuddin dilaporkan begitu marah dan mengirim e-mel kepada pegawai parti yang beliau gambarkan sebagai `penjahat' dan terbabit dalam `taktik kotor' berhubung isu pengambilalihan hutang sebuah syarikat swasta oleh agensi kerajaan Selangor berjumlah RM391 juta.

No comments:

Post a Comment