Sunday, January 10, 2010

Kadang-kadang perlu jadi diktator

Saya antara generasi muda yang hidup dan membesar di zaman Tun M. Saya kagum dengan Tun M dan saya cukup kagum apabila melihat wajahnya terpampang di TV memberi ucapan di pelbagai persidangan dunia. Orang seperti Tun M adalah satu dalam berpuluh2 juta rakyat Malaysia dan tiada galang gantinya.
Kini, saya risau melihatkan nasib Malaysia. Tanah Melayu yang semakin kehilangan kemelayuannya. Di tangan DS Najib, amanah dan tanggungjawab sangat besar. Gagal DS Najib, maka berkuburlah Umno. Sama2 lah kita berdoa moga Umnon yang dianggap roh orang Melayu akan terus bernyawa sehingga hari kiamat.
Saya lihat, cabaran DS Najib bukan saja dari segi ekonomi, tetapi dari segi perpaduan kaum dan agama. Keharmonian negara sejak akhir2 ini banyak diuji. Ibarat bara yang jika gagal dipadam akan membajar seluruh negara.
Bukan untuk mengungkit, tetapi orang Melayu terlampau banyak mengalah. Melayu terus mengalah dan berundur. Sikap orang Melayu yang selalu berkata tidak mengapa menyebabkan Melayu terus memberi dan memberi.
Hak Melayu banyak dipertikai. Orang Melayu sekarang hanya bergantung kepada Raja-raja Melayu. Itupun banyak orang pertikaikan. Kemasukan ke MRSM, UITM pun dipertikai. Macam2. Ketuanan Melayu minta dihapus oleh DAP yang sebenarnya berniat jahat dan mempunyai agenda peribadi. Ini semua pun sebab orang Melayu yang bodoh bersekongkol dengan DAP.
Dari isu memijak kepala kuil berpunca dari pembinaan kuil di kawasan Melayu, Azan kuat pun agama lain bising. DAP dan PKR bergegar2 pertikaikan azan. Anwar Ibrahim dan Tok Guru senyap. Jaga bontot sendiri. Isu penggunaan nama Allah pun dipertikai sehingga menyebabkan banyak gereja cuba dimusnahkan. Bangsa lain sudah menyalahgunakan demokrasi dan kebebasan bersuara di negara ini. Kalau dibiarkan hancurnya jadinya Malaysia ini.
Kepada orang Melayu, bangkitlah. Jangan diperbodohkan oleh permainan sesetenga pihak yang cuba mengambil kesempatan. Dalam menilai politik haruslah ikut akal fikiran yang tenang dan bukan mengikut emosi. Kita lihat DAP banyak mempermainkan isu perkauman dan ia disokong oleh Anwar Ibrahim sendiri. Semuanya untuk kepentingan diri.
Anwar mengamalkan politik yang bahaya demi mencapai impianya untuk ke Putrajaya. Bukan saja Anwar Ibrahim, Tok Guru pun sanggup bersekongkol dengan orang Cina walhal Tok Guru sendiri cakap sebelum ini tidak boleh bekerjasama dengan orang kafir. Ingatlah DAP bercita-cita enghapuskan segala hak2 org melayu dan di bagi sama rata. Contoh sudah jelas di Singapura. Nak pakai tudung pergi sekolah pun dah tidak boleh. Kalau hendak azan pun tidak boleh guna pembesar suara. Azan dalam masjid saja. Tidak mustahil Malaysia akan jadi macam itu. Mintak jauh2.
Sebab itu kalaupun kita negara demokrasi, kadang2 pemimpin perlu menjadi diktator dalam keadaan tertentu. Kadang2 diktator penting bagi menjaga keharmonian dan hubungan antara kaum di negara ini. Jangan melayan sikap PKR dan DAP (PAS hanya pak turut) yang suka bermain dengan api.
Jangan sia2kan kemerdekaan dan pembangunan dan rakyat yang hidup dengan aman dulu semua nya hancur hanya kerana sikap beberapa kerat yang hendak tunjuk hendak dia bagus dan berlagak sebagai pejuang.

No comments:

Post a Comment