Thursday, January 14, 2010

Gereja ke-11 di serang

Sebuah gereja Katholik St Elizabeth di Jalan Kota Kecil, di Kota Tinggi, dilempar cat merah yang dipercayai berlaku awal hari ini. Jumlah keseluruhan gereja diserang ialah 11 buah. Siapa yang buat kita tidak tahu. Tidak boleh tuding jari kepada sesiapa. Dalam keadaan ini ada kemungkinan wujud pihak ketiga menangguk di air keruh.
Ini pengajaran kepada kita semua. Jangan sesekali mempermainkan isu agama. Diharap rakyat akan menjadikan perkara ini pengajaran.
Tetapi, saya lihat NGO Islam sahaja yang sungguh2 hendak jaga gereja. Saya pun tidak faham kenapa NGO Islam sungguh sangat. NGO bukan Islam tidak nampak pun tanda2 hendak turut serta. NGO Islam pulak lebih2. Tapi, itu tandanya Islam agama yang sukakan pendamaian.
Baguslah kalau NGO Islam hendak jaga gereja. Tapi, jangan baik sangat sampai agama sendiri tergadai. Kenapa yang bukan Islam, semua yang berlaku sebagai peringatan dan pengajaran. Jangan bangkitkan lagi isu2 bodoh demi kepentingan politik dan individu tertentu. Jangan dijolok sarang tebuan, janganlah kita bermain dengan api. Kelak merana diri dan tiada siapa yang untung dari kekacauan yang berlaku.
Saya anak Malaysia dan saya bersedia hidup dengan kaum lain dalam keadaan rukun dan damai. Tapi, jangan sesekali cuba sentuh isu Islam dan Melayu. Susah sangat ke kaum lain hendak faham. Kenapa terus membangkitkan isu2 sensitif. Kepada kaum Cina dan India, jangan kita gadaikan apa yang kita ada ini.

No comments:

Post a Comment