Wednesday, January 20, 2010

Tok Guru, zaman Tok Guru sudah berlalu

Sebelum ini sebuah laman blog, Kikcdefella yang dimiliki bekas Pegawai Perhubungan Awam PMBK, Syed Azidi Syed Abdul Aziz mendedahkan kerajaan negeri terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM50 juta.
Ia disebabkan kerajaan negeri terpaksa menebus kembali aras bawah bangunan Bazar Tok Guru dengan membayar RM23 juta semata-mata untuk menjaga air muka Nik Abdul Aziz selepas beliau berjanji bagi memberikan aras tersebut kepada para peniaga dari kedua-dua pasar lama itu.
Menurut blog itu, kerajaan negeri juga terpaksa menanggung kerugian RM30 juta kerana kehilangan tanah seluas 3.36 hektar untuk pembinaan bangunan berkenaan sedangkan jumlah sebenar tapak bazar itu hanya 0.6 hektar.
Ketika menjelang pilihan raya umum lalu, Menteri Besar dikatakan berjanji untuk memberikan aras bawah bangunan berkenaan kepada peniaga di Arked Uda dan Bazar MPKB kerana projek yang bakal dimajukan PMBK tidak berorientasikan keuntungan.
Pada 13 Disember lalu, Persatuan Peniaga Pasar Besar Lama Arked MPKB mendesak PMBK memenuhi janji Nik Abdul Aziz kepada mereka berhubung dengan penempatan di premis yang baru.
Desakan itu dibuat selepas mereka hanya diberikan ruang berniaga di tingkat satu dengan harga RM80,000 sehingga RM90,000 seunit selepas projek berkenaan diambil alih syarikat swasta berkenaan.
Asal ada yang orang yang dedahkan keburukan pembangkang jer, mesti ada suara yang cakap Umno yang upah orang itu untuk dedahkan keburukan. Ini la sifat orang pembangkang yang tidak tahu hendak tengok kelemahan diri sendiri. Cuma yang tahu tengok keburukan dan kelemahan diri sendiri. Kelemahan dan keburukan sendiri tidak nampak.
Orang macam ini, terutama penyokong pembangkang yang taksub tidak tentu pasal bawa la mengucap. Istigfar banyak2. Kamu semua ingat kamu semua baik sangat? Taksub dengan Tok Guru. Ingat kmau semua boleh masuk syurga ke
Saya melihat zaman kepimpinan Tok Guru sudah berlalu dan beliau sepatutnya meletakkan jawatan. Saya tidak faham dengan Tok Guru ni. Gila kuasa ke apa. Cakap benda2 yang langsung tidak menyumbang kepada kebaikan Melayu dan Islam.
Yang Tok Guru tahu bagi cadangan ialah mencadangkan pembuat kuih tradisonal di negeri itu mengambil langkah proaktif menukar nama kuih tradisional yang tidak manis didengar, seperti kuih "tahi itik".
Tok Guru cakap, nama baru yang lebih sedap didengar boleh menarik orang ramai membelinya sesuai dengan keenakan kuih berkenaan.
Tok Guru cakap, nama kuih tradisional lain, seperti "puteri mandi" dan "jala emas" boleh dinamakan maka tidak ada sebab kuih "tahi itik" juga ditukar kepada nama yang lebih sesuai.
Apa la Tok Guru kerana nama tahi itik la ramai orang mencari dan hendak mencuba kuih tu. Serata negara tertanya2 macam mana bentuk dan rasa kuih tahi itik. Baik Tok Guru cari dan beri idea lain untuk kebaikan negeri Cik Siti Wan Kembang dari bercakap soal nama kuih.
Saya rasa sudah tiba masanya Tok Guru memberi ruang kepada muka baru untuk menerajui negeri itu. Saya lihat Tok Guru langsung tidak menyumbang kepada pembangunan Islam. Sana sini menjaja Kelantan negeri Serambi Mekah, tapi Kelantan tidak nampak ciri negeri Islam. Lagipun, saya lihat perwatakan Tok Guru penuh dengan dendam an ia diperkukuhkan lagi dengan perubahan keperibadian Mursyidul Am Pas itu daripada insan yang tawaduk kepada seorang yang pendendam.
Tok Guru dilihat begitu berdendam dengan Umno sedangkan ahli Umno itu juga Islam. Tok Guru sanggup memusuhi sesama Islam dan pada masa yang sama berbaik2 dengan kafir. Saya yang jahil agama dan tidak sehebat Tok Guru dalam menghafal dan menyalah gunakan ayat Al Quran pun tahu, Allah pasti tidak suka kalau kita berbaik2 dengan orang kafir tapi pada masa yang sama memusuhi sesama Islam. iada gunannya.
Saya hairan Tok Guru, meminta orang ramai berdoa bagi memperbetulkan pemikiran DS Najib supaya memberi royalti minyak dan sekiranya tidak, doakan supaya Allah musnahkan masa depan Perdana Menteri, UMNO dan proksinya.
Inikah seorang Tok Guru. Doakan kehancuran sesama Islam. Tok Guru, berundurlah. zaman Tok Guru sudah berlalu. Nak betulkan sikap anak2 orang, tapi anak2 Tok Guru perangai macam dirasuk syaitan. Cuba Tok Guru tengok gelagat anak2 Tok Guru masa tengok bola. Perangai macam orang gila. Macam dirasuk syaitan. Macam tiada iman. Apabila kalah, mulalah hendak bakar sana, bakar sini, lontar sana, lontar sini.
Sebiji macam perangai pembangkang, orang yang tidak boleh terima kekalahan dan kritikan. Kalau sesuatu perkara itu memihak kepada pembangkang, semua baik smeua bagus, tapi kalau sesuatu benda itu tidak memihak kepada mereka mula lah menjaja cerita seluruh negara, memberontak dan cakap itu tidak betul, ini tidak betul, tuduh orang penipu dan macam2.
Kita ini hidup jangan rasa diri itu bagus. Jangan rasa diri sempurna. Semua yang orang buat tidak betul. Kepada Tok Guru, kalau sayangkan agama dan bangsa, fikir2lah. Hentikan sikap suka berdendam. Saya yang jahil agama pun tahu dendam itu sikap syaitan dan dikutuk oleh Allah SWT

No comments:

Post a Comment