Wednesday, January 20, 2010

DS Najib, intai-intai nasib Melayu

Enam pertubuhan Melayu semalam meluluskan resolusi menuntut kerajaan mewujudkan semula Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD) bagi menjamin kepentingan dan masa depan usahawan Bumiputera.
Resolusi itu diluluskan pada Forum Usahawan Melayu Kini di Persimpangan: 'Digugat dan Digigit' anjuran bersama Gabungan NGO Usahawan Melayu, Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Persatuan Kontraktor Buku Malaysia (PKBM) serta Koperasi Ukhuwah dan Komuniti Bukuonline.
Desakan itu turut disokong Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) serta Gabungan Badan Ekonomi Malaysia (Gabem).
Saya lihat ada kewajarannya cadangan itu. Sudah lama usahawan Melayu merintih dengan pembubaran MeCD. Pembubaran MeCD dan fungsinya dipecahkan kepada lapan kementerian berlainan menyebabkannya jadi tidak teratur dan tunggang langgang. Saya berdoa semoga MeCD ditubuhkan kembali.
Saya juga berharap DS najib dapat melihat perkara ini dengan serius. Saya harap DS najib turut ambil kira perasaan dan nasib orang Melayu dalam menjayakan gagasan 1Malaysia. Saya harap Umno jangan kecilkan lagi hati orang Melayu.

No comments:

Post a Comment